Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvanne - Angelica archangelica  (läst 2212 gånger)

awesome

Kvanne - Angelica archangelica
« skrivet: 24 okt-06 kl 18:12 »
Hejsan!

Finns det någon som kan berätta lite om hur man ska gå tillväga om man vill så ett år gamla (alltså inte färska) kvanne-frön? När, var och hur?

Tacksam för svar!
Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

LångeMicke

• Västergötland
Re:Kvanne - Angelica archangelica
« Svar #1 skrivet: 24 okt-06 kl 19:20 »
Alla fröer med begränsad eller okänd grobarhet, som skall sås på friland, kan man så i lite jord i en plastbinge med hål i botten som sedan placeras i jorden. Sorten som man brukar köpa kiwifrukt i är utmärkt!
Om man sår på detta sätt så kan man "glömma bort" sådden, tills det plötsligt har grott och börjat växa...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

awesome

« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 23:23 »
Hej Michael!

Tack för ditt snabba svar. När på året tror du att det är lämpligt att försöka så?

Tack igen,
Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-06 kl 06:50 »
Hej!

Saxat fran Runabergs Froer:
http://www.runabergsfroer.se/asp/main.asp?gid=24&kat=kryd_2_sv#

"En ståtlig, mycket aromatisk, två- till flerårig växt med stora blommor. Typiskt flockblomstriga likt björnlokans. Vildväxande i stora delar av Europa och Asien. Den har länge använts som mat och som ett universalmedel med stor makt mot ondskan. Tillsammans med lök var den en av de första som odlades i Norden. Hela växten kan användas. Den är vitaminrik och har en sötaktig smak. Roten till té, unga stjälkar kanderas till bakverk eller ätas som de är, bladen till té och krydda, färska eller torkade. Torkade blomställningar är en fin eternell. Kvanne, som blir kring 2 meter hög, sås oftast i augusti, 1-2 cm djupt direkt på friland. Fröna behöver en köldperiod (stratifieras) för att gro. Kan också sås mycket tidigt på våren eller förkultiveras i krukor som får stå i kylens frysfack några veckor för att väcka fröna och sedan planteras ut. Växten blir ståtlig men blommar inte det året. Trivs i en djup, fuktig jord, där den ofta självsår sig och bildar riktiga buskage. Om blomstängelsen skäres av innan blomning, kommer plantan igen nästa år."

Lycka till! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

awesome

« Svar #4 skrivet: 30 okt-06 kl 08:41 »
Tack, snälla Alba! Får väl försöka testa metoden med frysfacket. Synd bara att man har så liten frys...
Är mycket nyfiken på smaken, får försöka bärga mig tills i sommar!

Hälsningar Åsa

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-06 kl 03:02 »
Du kan så ganska många frön i en kruka, och ställa i frysen. Sen gäller det att vara uppmärksam då de förhoppningsvis börjar gro när de kommer ut i värmen, och skola om dem i större krukor. Börja inte för tidigt bara, om du har ont om plats.

Jag har ätit marmelad gjord på Kvanne när jag var på besök på Almagården utanför Arboga för hundra år sen. Det var jättegott! Tyvärr tänkte jag inte på att be om receptet...

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

awesome

« Svar #6 skrivet: 27 nov-06 kl 15:10 »
Tack igen, Alba! Man får kanske dra sig norrut mot Arboga, då... ::)
Ska iallafall reservera lite space i frysen omkring januari.

Hälsningar
Åsa

signe

« Svar #7 skrivet: 27 nov-06 kl 17:18 »
En varning; de sprider sig som sjutton(=som spansk körvel). Jag får gräva bort plantor varje år.

awesome

« Svar #8 skrivet: 28 nov-06 kl 09:57 »
Hoppsan! Och jag som var så orolig för att fröna inte skulle gro! Som tur är har jag gott om plats, men tack för varningen!

Åsa

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser