Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Damm, hur har ni gjort?  (läst 2170 gånger)

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
Damm, hur har ni gjort?
« skrivet: 02 jul-12 kl 08:06 »
Funderar på att bygga damm. Ska jag gräva ner en i plast eller gräva en grop och lägga damm filter. Fungerar det med en pump
eller måste jag ha vatten drag?
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

JOW

• Värmland
SV: Damm, hur har ni gjort?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-12 kl 08:09 »
Allt beror på omständigheterna och dina önskemål om tex storlek och användning. Köp eller låna en bok om hur man bygger damm innan du sätter igång. Det är mycket att ta hänsyn till för att det ska bli bra.

Här är en bild på min damm med ankhus i bakgrunden.
« Senast ändrad: 02 jul-12 kl 08:28 av JOW »

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 02 jul-12 kl 09:35 »
Får ta och göra det. Ska vara till ankor och gäss.

Och sen göra fågellivet mer aktivt.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

JOW

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-12 kl 16:18 »
Om du har yta så gör dammen så stor det går. Har du dessutom ett naturligt blöthål så går det troligen att få till en naturdamm utan plast eller gummi.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 03 jul-12 kl 09:30 »
Tänk på att du får ha en mycket stor damm och väldigt få djur om dammen ska hålla sig hyfsat fräsch. Jag använder stora baljor själv, håller på att göra badbaljor av IBC:er, med en ramp upp och en ramp ner, så att de går hyfsat lätt att tömma och rengöra, men djuren ska ha svårt för att fylla dem med gyttja.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Sv: Damm, hur har ni gjort?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-12 kl 20:14 »
Så här har jag gjort.  Klöv en plasttunna skruvade ihop och tätade, grävde en fördjupning och la tunnan i. Lätt att tömma och rengöra!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser