Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smittorisk Smittohärd = Hönsmarknad?!  (läst 4296 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Smittorisk Smittohärd = Hönsmarknad?!
« Svar #20 skrivet: 01 jul-12 kl 16:36 »
Var femte besättning hade antikroppar mot ILT i sin besättning 1996. Är hönsen infekterade med andra infektioner blir djuren sjukare. I vissa fall kan dödligheten vara så hög som 70%.
Vad gäller smittorisken så är det bara att läsa i trådarna här. Det finns en uppsjö av djur som visar de verse symptom efter inköp. Andra har hela besättningar.
Det är upp till var och en hur man vill skydda sina djur men man ska vara väl medveten om riskerna.

xxxxxx
Tråden handlar om höns Sirpa//moderator

« Senast ändrad: 01 jul-12 kl 19:30 av Sirpa »

FM

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 01 jul-12 kl 18:16 »
Hur tänker ni när det kommer till er egna djur om ni har 11 överskottshönor äts dom upp eller kan ni tänka att sälja dem?

De olika raserna skulle inte finnas om inte folk tog risker.

Tänk igenom era köp, titta noga på djuren o för konversation med de som säljer.

Själv väljer jag några jag vågar köpa levande djur från då min besättning börjar bli stor och det skulle va kostsamt o trist om något händer. Men gör de det så though shit... Man kan få en smitta via vildfåglar med.

Just nu är jag mer nojjig att et vildjur ska ta dem då de strövar fritt... Dock en risk jag tar nu.

Med de sagt så får folk gärna avstå från köp av levande djur. Kläcka själv är skoj, förutom alla tuppar och så.

Jag vill själv inte köra en 'köpa in o sälj stil' då ökar riskerna markant däremot inte kategoriskt emot att köpa levande djur och jag vill kunna åka på utsällning med djur. Det är skoj med raser o rastypiska djur.

:-*
« Senast ändrad: 01 jul-12 kl 19:33 av Sirpa »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Sirpa

• -
« Svar #22 skrivet: 01 jul-12 kl 19:22 »
Tråden handlar om höns, vi försöker att hålla oss till det. ;)
Sirpa //moderator
Höns och Liljor i min trädgård.

Chicken

« Svar #23 skrivet: 01 jul-12 kl 23:22 »
Att djuret bör på antikroppar mot en sjukdom visar endast att dom stött på smittämnet.De behöver inte vara sjuka för det och inte heller sprida smittan.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 01 jul-12 kl 23:46 »
Att djuret bör på antikroppar mot en sjukdom visar endast att dom stött på smittämnet.De behöver inte vara sjuka för det och inte heller sprida smittan.

När det gäller ILT så ska överlevare=antikroppsdjur anses som smittbärare, som smittar under lång tid trots att dom ser helt friska ut.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser