Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dyngsura vaktlar!  (läst 1979 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Dyngsura vaktlar!
« skrivet: 10 jul-12 kl 08:56 »
Hos oss har det nu regnat konstant sen i fredags, och våra 15 vaktlar sitter ute, dyngsura, mest hela tiden. Gör era så?!

De har ett hus av pallkragar med regntätt tak att gå in i. Inrett med plastmatta på golvet, 1 dm torv på det och liten hötuva och lite pinnar och en upp och ner-vänd hundkorg som de kryper in under. Ingången är "gömd" bakom lite ris och hålet är ca 1 * dm. Till det har de en utebur som är ca 1*3 meter, den har inget tak, bara nät.

Jag ser dem gå in i huset, bada lite i torven, några av dem är där inne en längre stund, men för det mesta sitter de ute i gräset i det strilande regnet, helt dyngsura.

Blir de inte sjuka? Kalla? De borde väl gå in själva i så fall?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dyngsura vaktlar!
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 09:15 »
Vuxna vaktlar klarar väta hyfsat, men är de konstant blöta så kyls de såklart ner, vilket påverkar bl a matsmältning och äggläggning. När jag har mina ute så är även utedelen täckt av tak, men då har jag använt flyttbara burar, av typen utebur till kanin.

Om du kan lägga en plåt eller en presenning över buren, så skulle jag råda dig att göra det, åtminstone temporärt, om de envisas med att sitta ute i regnet i flera dagar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 09:34 »
Mina satt ute i regnet och surade (fast dom har gömställen med tak)..... köpte plast tak och skruvade på det på buren....

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-12 kl 20:47 »
Tack för svar! Ikväll är de lite torrare så de måste ha varit inne o torkat upp lite! Verkar så knäppt att de bara sitter där i spöregnet när de inte behöver?! Jag får göra som ni föreslår, lägga på något slags tak. Kruxet är att buren är ett hemmabygge som är ganska stor så jag vette sjutton vad jag ska ta som tak men jag får försöka hitta på något. Det ska ju tydligen regna hela veckan...

challe:)

• Småland
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 11 jul-12 kl 23:55 »
Tack för bra tips! En plastskiva från byggmax funkar ju! Även om det är lite meckigt, måste nämligen lyfta på den för att komma in i buren o åt äggen... men men, hellre det än att de fryser ihjäl =)

Idag har det dock varit några solglimtar mellan regnskurarna så de ser lite mindre dyngsura ut och mer... blöta?  ;D Knäppa djur! Tak får det bli!

Jennim

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 11 jul-12 kl 23:58 »
Genomskinligt byggplast
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 12 jul-12 kl 06:08 »
Tack för bra tips! En plastskiva från byggmax funkar ju! Även om det är lite meckigt, måste nämligen lyfta på den för att komma in i buren o åt äggen... men men, hellre det än att de fryser ihjäl =)

Idag har det dock varit några solglimtar mellan regnskurarna så de ser lite mindre dyngsura ut och mer... blöta?  ;D Knäppa djur! Tak får det bli!

Har sådant plasttak på alla mina ute-burar nu :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

175 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser