Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir man genbank  (läst 2798 gånger)

Vitryss

• Gäst
Hur blir man genbank
« skrivet: 16 dec-06 kl 20:55 »
Kan jag bli genbank även om mina lantrashöns inte är köpta från en genbank.
Vad krävs. Vilka föreningar och klubbar ska jag vara med i. Och så vidare.
Enormt tacksam för svar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Hur blir man genbank
« Svar #1 skrivet: 16 dec-06 kl 21:07 »
nä,jag tror inte du kan,måst nog va från genbank om det ite går att styrka på annat vis att dom är rasrena.
Annars är det lätt. Gå med i lanthönsklubben o säg till att du ska ha genbank så får du papper hem!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 17 dec-06 kl 08:35 »
Kan jag bli genbank även om mina lantrashöns inte är köpta från en genbank.

Dina höns som inte är genbankshönor kan aldrig bli genbankshöns..!

Vill du ha genbank "för andra lantrashöns med genbanksintyg" kan dina nuvarande hönor bli ett problem om du vill ha dem kvar .....

Och för att man skall kunna ansluta sin besättning till lantrasens genbank, krävs att man är medlem i Svenska Lanthönsklubben eller har erlagt årlig registeravgift motsvarande medlemsavgiften, att djuren är rastypiska och att djurens härstamning är känd*.

*Begär därför alltid SLKs genbanksintyg när du köper eller byter lantrasfjäderfän!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vitryss

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 dec-06 kl 11:59 »
Dina höns som inte är genbankshönor kan aldrig bli genbankshöns..!

Vill du ha genbank "för andra lantrashöns med genbanksintyg" kan dina nuvarande hönor bli ett problem om du vill ha dem kvar .....

Och för att man skall kunna ansluta sin besättning till lantrasens genbank, krävs att man är medlem i Svenska Lanthönsklubben eller har erlagt årlig registeravgift motsvarande medlemsavgiften, att djuren är rastypiska och att djurens härstamning är känd*.

*Begär därför alltid SLKs genbanksintyg när du köper eller byter lantrasfjäderfän!

Mina djur är rastypiska och deras härstamning är känd. Mannen jag köpte mina lantrashöns ifrån hade köpt sina från en genbank men var själv aldrig en. Någon från Lanthönsklubben borde väl kunna göra besök och intyga att mina fåglar är rastypiska eller-
Men ord och visuell bestämning räcker alltså inte. Det måste vara ett intyg?

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #4 skrivet: 17 dec-06 kl 13:06 »
Denna förklaring får mig direkt att tänka på vad som skulle kunna göras om man exempelvis skulle hitta ett antal helt okända höns i någon avkrok, isolerade sen hundratals år.  Kanske helt unika och inte alls lika något som är känt. Skulle då dessa höns inte kunna betraktas som en gammal lantras bara för att ovanstående inte är uppfyllt?
Givetvis måste det finnas möjligheter redan idag att kunna bedöma och klassa nya höns som lantras och därmed kunna ansluta sig till genbank.

Om det nu är så att några organisationer har skaffat sig monopol på detta , kan det vara dags att helt enkelt bilda nya. Det kan ju även vara intressant att närmare sätta sig in i vad som egentligen krävs för att exempelvis få stöd för hållande av gamla raser. Vad som egentligen är lagreglerat och vad som är monopolisters önskemål behöver ju inte nödvändigtvis vara samma sak.
Att vem som helst inte utan kunskap kan få avgöra vad som är en särskilt unik lantras kan jag förstå, men det borde väl kunna finnas mängder av trovärdiga och kunniga ,som skulle kunna klara detta.
En helt ny annan  organisation kan ju med egna medlemsavgifter skaffa sig förutsättningar att själva utbetala driftsstöd till sådana medlemmar som håller unika raser eller blandraser i en helt annan alternativ genbank. En genbank där övriga organisationer inte har något inflytande.
En bevarandesyn som utgår från ständigt samma organisationer riskerar att i längden bli likriktad. Till slut kommer det att bli något liknande som exempelvis hundavel, där ren utställningsavel verkar ha blivit lite väl dominerande. Att tycka annorlunda om hundar väcker ofta ett enormt raseri hos flertalet som nästan påminner om fanatism. Endast utställningsklassade hundar verkar ha något värde, övriga räknas nästan som byrackor.
Det skulle även vara intressant att se vad som skulle hända om ägaren till den i det påhittade exemplet ovan nämnda unika hönsgruppen inte skulle vara intresserad av att på något vis låta existerande organisationer få ta del av dessa genom att helt enkelt inte gå med i genbank eller liknande.

Jag har med bestörtning läst en del trådar och inlägg där det varit uppenbart att en trångsynt hållning till detta är dominerande. Hur lite annorlunda färgteckning på ett exemplar kan tolkas, med mera. Hur några fullständigt unika tuppar förringas, nästan förlöjligas och skrattas ut för att ingen känner till dem, istället för att ta vara på tillfället att närmare studera härkomsten. En mycket märklig syn på bevarande som enligt min mening är alltför trångsynt och som kommer att få beklagansvärda följder.
För mig är alla gamla raser/blandraser lika intressanta och värda att bevara oavsett om det är höns eller andra djur. Min värld ser heller inte ut så som de flesta ser den , med statiska och permanentade organisationer som till slut låser all förändring.
Kan tillägga att jag varken har höns eller hundar men har åsikter ändå.

tametusan det bästa jag läst på länge!
skulle lika bra kunna varit skrivet från mitt tangentbord.
mvh

Anna.D

« Svar #5 skrivet: 17 dec-06 kl 14:47 »
Denna förklaring får mig direkt att tänka på vad som skulle kunna göras om man exempelvis skulle hitta ett antal helt okända höns i någon avkrok, isolerade sen hundratals år.  Kanske helt unika och inte alls lika något som är känt. Skulle då dessa höns inte kunna betraktas som en gammal lantras bara för att ovanstående inte är uppfyllt?
Givetvis måste det finnas möjligheter redan idag att kunna bedöma och klassa nya höns som lantras och därmed kunna ansluta sig till genbank.

Om det nu är så att några organisationer har skaffat sig monopol på detta , kan det vara dags att helt enkelt bilda nya. Det kan ju även vara intressant att närmare sätta sig in i vad som egentligen krävs för att exempelvis få stöd för hållande av gamla raser. Vad som egentligen är lagreglerat och vad som är monopolisters önskemål behöver ju inte nödvändigtvis vara samma sak.
Att vem som helst inte utan kunskap kan få avgöra vad som är en särskilt unik lantras kan jag förstå, men det borde väl kunna finnas mängder av trovärdiga och kunniga ,som skulle kunna klara detta.
En helt ny annan  organisation kan ju med egna medlemsavgifter skaffa sig förutsättningar att själva utbetala driftsstöd till sådana medlemmar som håller unika raser eller blandraser i en helt annan alternativ genbank. En genbank där övriga organisationer inte har något inflytande.
En bevarandesyn som utgår från ständigt samma organisationer riskerar att i längden bli likriktad. Till slut kommer det att bli något liknande som exempelvis hundavel, där ren utställningsavel verkar ha blivit lite väl dominerande. Att tycka annorlunda om hundar väcker ofta ett enormt raseri hos flertalet som nästan påminner om fanatism. Endast utställningsklassade hundar verkar ha något värde, övriga räknas nästan som byrackor.
Det skulle även vara intressant att se vad som skulle hända om ägaren till den i det påhittade exemplet ovan nämnda unika hönsgruppen inte skulle vara intresserad av att på något vis låta existerande organisationer få ta del av dessa genom att helt enkelt inte gå med i genbank eller liknande.

Jag har med bestörtning läst en del trådar och inlägg där det varit uppenbart att en trångsynt hållning till detta är dominerande. Hur lite annorlunda färgteckning på ett exemplar kan tolkas, med mera. Hur några fullständigt unika tuppar förringas, nästan förlöjligas och skrattas ut för att ingen känner till dem, istället för att ta vara på tillfället att närmare studera härkomsten. En mycket märklig syn på bevarande som enligt min mening är alltför trångsynt och som kommer att få beklagansvärda följder.
För mig är alla gamla raser/blandraser lika intressanta och värda att bevara oavsett om det är höns eller andra djur. Min värld ser heller inte ut så som de flesta ser den , med statiska och permanentade organisationer som till slut låser all förändring.
Kan tillägga att jag varken har höns eller hundar men har åsikter ändå.
Jätte bra skrivit!!!/Anna

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 dec-06 kl 15:59 »
Så gravt kan jag inte ha missuppfattat lanthönsklubbens syfte att dom skulle absolut neka en om man TEX. hittade en ny grupp kvarglömda gotlänningär någonstans.
 Det som jag tror däremot är en helt annan sak är när dom har farit runt ett varv eller två via olika uppfödare. Då kan man inte längre gå i god för om någon annan har hållit dom renrasiga.

Jag har en väninna som har fått några renrasiga höns av mig som hon inte har genbank på och dom blandades i mycket lite av en annan ras, inte förran i 2 och 3 led märktes det att avkommorna inte var helt renrasiga.

Visst tycker jag också så här att alla lantrasera inte är nöd och tvungna att vara genbanksdjur utan nån gång bör dom ju "klara sig" på egen hand som ras. MEN jag FÖRSTÅR absolut denna "trångsynthet" som man håller för att absolut bevara och vara rädda om just dom unika egenskaper som lantraser har och hela syftet med genbank. Men som sagt, det är ju inget krav för att få hålla lantras djur och även besättningar utan genbank ÄR VÄRDEFULLA!

Och om alla som köper djur utan intyg kan ansluta dessa djur efterhand, då faller ju liksom hela iden.....  :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 dec-06 kl 16:09 »
O så får man faktist vara medlem och få alla förmåner som alla andra även utan genbank  :D Jag tror ärligt talat att man inte ens behöver ha höns för att få va med  :D :D Så det med genbank är väl inget att haka upp sig på  ;D

Florina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 dec-06 kl 19:38 »
Och om alla som köper djur utan intyg kan ansluta dessa djur efterhand, då faller ju liksom hela iden.....  citat Tessmoliis.

Bara djur med genbanksintyg kan anslutas.
Som Tessmoliis skrev faller ju liksom hela iden.....annars

Alla får göra som de vill. Jag har haft en period i mitt liv me många olika fjäderfän och det är väldigt roligt, men har till sist valt en ras som jag fastnat för och då köpte jag djur med genbanksintyg som därmed lockade till att bli genbanksansluten.
Och nu blir det en livsuppgift just att bevara en lantras med just de egenskaper de har. :)

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 dec-06 kl 20:44 »
För att kunna teckna genbankskontrakt måste du:
1: Vara medlem i, eller erlägga årlig registeravgift till, registerförande förening (i detta fall Svenska lanthönsklubben) samt följa föreningens avelsplan och genbanksregler.
2: Ha tillfört avelsmaterial endast från annan genbanksansluten besättning, eller annat avelsmaterial som föreningen godkänner.
3: Uppfylla gällande djurskyddsbestämmelser.

Om du har djur med känd härstamning bör du således diskutera saken med genbanksansvarig för rasen.
Förbindelser, avelsplan och genbanksregler kan genbanksansvarig informera om.

Och; Givetvis finns det inget som hindrar att föreningarna tar upp nya raser och linjer inom sina djurslag när "nya" besättningar hittas. Det är till och med något som fortfarande, inom vissa djurslag, kan betecknas som ganska vanligt!
Den som tror sig ha något värdefullt (eller har tips om någon besättning) skall naturligtvis informera bevarande lantrasförening om det!

//Mikael
« Senast ändrad: 17 dec-06 kl 20:50 av Mikael Olsson »
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Vitryss

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 dec-06 kl 00:13 »
tack för svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser