Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor nog att flytta?  (läst 1256 gånger)

asta

Stor nog att flytta?
« skrivet: 27 jul-12 kl 14:38 »
När är tuppkycklingarna gamla nog att flytta till eget harem med vuxna hönor?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Stor nog att flytta?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-12 kl 15:58 »
Tja, flytta kan de göra så fort de är kläckta, könsmognad, däremot, beror på ras, foder, årstid, individ osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

asta

« Svar #2 skrivet: 27 jul-12 kl 18:47 »
Tja, flytta kan de göra så fort de är kläckta, könsmognad, däremot, beror på ras, foder, årstid, individ osv.

Jag tänker mer på en lagom, ungefärlig, ålder då de kan flytta in hos främmande höns utan att bli mobbade. Den äldste tuppkycklingen är snart 10 veckor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 27 jul-12 kl 18:48 »
Omöjligt att svara på, det beror på hönsen som han flyttar till, och på tuppen som flyttar. Med snälla välfungerande individer som har gott om plats, så ska det gå bra oavsett ålder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 jul-12 kl 21:42 »
Förra sommaren fick vi hem en 16 veckors tupp (Hedemora) som jag tänkte ha en tid vid sidan om min gamle tupp (tills jag hittat ett nytt hem åt honom) men det visade sig att tuppen var större än min gamla så jag vågade aldrig släppa ihop dem utan lyckades snabbt hitta ett nytt hem åt den gamla tuppen istället. De unga hönorna accepterade honom snabbt och de äldre på ett par månader men de var aldrig taskiga mot honom ( så var han ju stor också). Vår nuvarande tupp som föddes i september var 10 månder när han kom till oss men mindre än den 4 månaders tupp vi fått sommaren innan. Om det beror på att han vuxit sämre under vintern eller gener eller något annat vet jag inte men det har gått ungefär lika bra för honom att vinna över hönorna som för den store. 
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 28 jul-12 kl 21:50 »
Beror nog mycket på raser och individer.

Vi skaffade en ung Bohus-Dals svarttupp till fyra fullvuxna bruna Lohmanhönor. Det tog några månader, kanske ett halvår, innan de helt accepterade honom. I början jagade ledarhönan bort honom så fort hon såg honom.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser