Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mat får era höns på sommaren?  (läst 4262 gånger)

Ulricaa

• -
Hur mycket mat får era höns på sommaren?
« skrivet: 30 jul-12 kl 11:40 »
...satt och funderade på dålig äggläggning. Hur mycket mat får era höns på sommaren? Våra får en hel del matrester plus att dom går och äter gräs och sprätter i dynghögen...men dom lägger inga ägg! Inga alls! Vi hade en rävattack här för en och en halv månad sen och efter den har jag fått ETT ägg!!!!!!! Tips emottages tacksamt!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Existens!

• Gäst
SV: Hur mycket mat får era höns på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-12 kl 11:59 »
Dom får samma mat som alltid. Fri tillgång på värpfoder och övrigt som sysselsättning.

100-110 ägg om dan på 120 höns..

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jul-12 kl 12:11 »
...funderar på dom har ju fått spannmål i vinter, kan det vara en anledning till att dom inte har värpt så mycket i vinter heller???

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jul-12 kl 12:15 »
Spannmål värper mina inget på..dom måste ha protein..det finns inga genvägar.

Man får ut det man stoppar in, helt enkelt.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 30 jul-12 kl 12:16 »
...funderar på dom har ju fått spannmål i vinter, kan det vara en anledning till att dom inte har värpt så mycket i vinter heller???

Men de behöver väl mer än bara spannmål? Kalk till exampel...
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

TheoA

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-12 kl 12:24 »
Våra höns får till största delen spannmål på vintern, men även kalk, grus och matrester och då värper de bra. Nu på sommaren när de går fritt, pickar i sig vad de vill, får spannmål, matrester och kalk, men värper nästan ingenting. Skumt tycker jag..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jul-12 kl 12:28 »
Frigående höns lägger också ägg - men där man inte hittar dom...
Mina får inte gå ut förräns senare på dagen - annars skulle jag nog inte få ett enda dvärgägg - dom lägger ägg på hemliga ställen dom små damerna. Blommorna däremot lägger helst inne där det ska läggas ägg.
//Luff

TheoA

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 jul-12 kl 12:33 »
Mamma kom in nyss, hon hade hittat ägg under vedklyven, där det är en massa sågspån. :) Sen så tror vi dem lägger på höskullen någonstans  ::)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 30 jul-12 kl 12:35 »
Mina fick kalk oxå i vinter, plus matrester. Och vitaminer i vattnet. Nu får mina precis som Almarna, dom går fritt på gräsmattan och äter vad dom vill, dom får lite spannmål då och då och så får dom matrester. Värper inte ett enda ägg. Ska åka och köpa värpfoder genast och se om det är det som fattas dom.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jul-12 kl 12:45 »
Kalk är ju kalk, och behövs till äggskalen, men har inget näringsvärde som ger ägg. Fattas kalk, så får man ägg med dåliga skal.

Allt protein som finns i ett ägg måste komma nånstans ifrån, och det är inte alltid dom kan hitta så mycket som dom behöver genom att gå runt och picka enbart..
Vi provade att snåla lite på värpfoder just för vi tänkte att dom går ute och så.. men då värpte dom runt 50 %. Sen bara för skojs skull provade vi med fri tillgång på värpfoder och det steg till 90%  efter nån vecka.

Det går åt 15 kg foder per dag till drygt 100 höns.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-12 kl 13:22 »
Mina höns får samma mat sommar som vinter. Värpfoder hel eller värp koncentrat+ havre och eller korn. De värper bra, när de inte ruvar eller gömmer ägg :)
De har fri till gång men man märker ju att det går åt mindre sommartid när de går mest ute. Alla matrester gåt till hönsen.
Ja och kalk naturligtvis.

AnnaD

• Hedemorahöns i Jämtland
    • Jämtland
    • Hedemorahöns
« Svar #11 skrivet: 30 jul-12 kl 13:28 »
Mina får just nu i första hand leta mat själva då de är ute, i andra hand matrester (de får förstås allt som blir över) och till sist spannmål  blandat med lite värpfoder.
Kommer dock sluta med värpfoder nu på inrådan från genbanksansvarig... Så får vi se vilka djur som är mest "energieffektiva" :-)

TheoA

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-12 kl 23:48 »
Kalk är ju kalk, och behövs till äggskalen, men har inget näringsvärde som ger ägg. Fattas kalk, så får man ägg med dåliga skal.

Allt protein som finns i ett ägg måste komma nånstans ifrån, och det är inte alltid dom kan hitta så mycket som dom behöver genom att gå runt och picka enbart..
Vi provade att snåla lite på värpfoder just för vi tänkte att dom går ute och så.. men då värpte dom runt 50 %. Sen bara för skojs skull provade vi med fri tillgång på värpfoder och det steg till 90%  efter nån vecka.

Det går åt 15 kg foder per dag till drygt 100 höns.

Är det värphöns du har eller? 100 höns är ju inte en hobbyflock direkt... Säljer du ägg till affären?

Existens!

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 jul-12 kl 00:02 »
Är det värphöns du har eller? 100 höns är ju inte en hobbyflock direkt... Säljer du ägg till affären?

Ja, fast jag har 2 grupper..en med 120 höns och en med 400.. Det är vit Lohman och jag säljer lite till affärer, men mest till privatpersoner.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 jul-12 kl 00:12 »
Nu är det ju en jävla skillnad på fabriksdjur i den sortens produktion och en hushållsflock lantrashöns i den sortens produktion. Förr när vi hade höns, blomme, så fick de typ inget alls under sommaren. Helt frigående. Och det var fan ingen brist på ägg där. De hittar mat själva om de bor bra.

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 jul-12 kl 00:39 »
Lilla flocken på 120 djur..tycker dom har det okej faktiskt..

Ulricaa

• -
« Svar #16 skrivet: 01 aug-12 kl 18:26 »
Jag for ju iväg och köpte värpfoder. Bums. Kom på när jag väl stod på lantmännen att jag har aldrig gett dom det som heter värpfoder utan det som heter allfoder. Billigare och att det fanns nåt som heter värp visste jag knappt för på lantmännen där jag var där är stoooora fina skyltar på allfoder och tillväxtfoder, ovanpå värpmaten stod nada. Men jag tog en säck värpfoder och for hem. jag har då haft NADA med ägg sen i våras och igår fick jag två ägg och idag ligger där en höna och värper i sågspånssäcken...så nog är det skillnad alltid! TACK!

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 01 aug-12 kl 18:36 »
Mina tyska dvärghöns struntar i det jag ger dom allihop på morgonen när jag öppnar ( blandat gäng höns, ankor, kalkoner) . De far direkt in i det gröna och krafsar runt. Ser knappt skymten av dom på hela dagen, mer än när de dricker.
Än är de för unga för att lägga ägg. Men jag tror inte att jag får se skymten av några såna när det väl är dags. Verkar helst sköta sitt utan inblandning av mig.  ;D
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser