Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera jordkällaren, är det ens lönt?  (läst 4046 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Renovera jordkällaren, är det ens lönt?
« skrivet: 30 jul-12 kl 09:06 »
Har en gammal jordkällare på tomten eller det som är kvar av det som en gång varit en jordkällare. Är det ens lönt att ge den livet och sin funktion åter med tanke på arbetet?

Man ser inte mer än 60 cm av dörren så där måste ju grävas ut, sen har hela taket rasat in...  :-\

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Renovera jordkällaren, är det ens lönt?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-12 kl 10:28 »

Det är härligt med en egen jordkällare så jag hade gjort en grundlig undersökning av läget. Är det ett valv som rasat in så är ju det väldigt synd och gör ju problemet rätt stort. Svårt att bedömma konstruktionen på bilderna.
Att renovera/bygga en jordkällare kan onekligen svälja en del tid.  ;D Men en egen jordkällare kommer rätt högt upp på min lista iallafall...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jul-12 kl 10:58 »
Låt den vila ifred...
Risken är att du retar småfolket om du börjar rota i den!  ;)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #3 skrivet: 30 jul-12 kl 11:13 »
Det är härligt med en egen jordkällare så jag hade gjort en grundlig undersökning av läget. Är det ett valv som rasat in så är ju det väldigt synd och gör ju problemet rätt stort. Svårt att bedömma konstruktionen på bilderna.
Att renovera/bygga en jordkällare kan onekligen svälja en del tid.  ;D Men en egen jordkällare kommer rätt högt upp på min lista iallafall...

Jo, det var lite dumma bilder. Men jag tror inte att det har varit ett valvtak. Svårt att se, så mycket vegetation. Får ta mig en närmare titt, det kanske är värt jobbet att göra något åt den gamla källaren i alla fall. Om jag ger mig på projektet så blir det för att få den funktionsduglig och inte så mycket för det estetiska värdet/bevara det gamla i detta fallet.

En jordkällare står högst upp på min önskelista  :)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 30 jul-12 kl 11:15 »
Låt den vila ifred...
Risken är att du retar småfolket om du börjar rota i den!  ;)

Hahaha Den enda man ska vara rädd för här är mig  ;D

*Varning för elak kärring*

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 30 jul-12 kl 12:03 »
Med gamla jordkällare vet man inte alltid varför de övergavs. De kanske var byggda på fel plats eller på fel sätt och därmed inte fungerade ok. Det är lätt att tro att de övergavs när elektriska kyl- och frysskåp började komma men det kan finnas andra orsaker även om de nyss nämnda är de vanligaste.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #6 skrivet: 30 jul-12 kl 12:21 »
Med gamla jordkällare vet man inte alltid varför de övergavs. De kanske var byggda på fel plats eller på fel sätt och därmed inte fungerade ok. Det är lätt att tro att de övergavs när elektriska kyl- och frysskåp började komma men det kan finnas andra orsaker även om de nyss nämnda är de vanligaste.

I det här fallet så tror jag på förfall. Här i torpet bodde en familj med 8 barn. Ett av barnen flyttade aldrig hemmifrån utan blev kvar sen föräldrarna dött. Levde hela sitt liv som ungkarl och det är med åren mycket som har fått förfalla. På ålderns höst så syns det tydligt att han inte har orkat med trädgården heller, som han engång gjort så fin  :) Kirskålen har fått härja vilt. Men du har en poäng i det du skriver. Frågan är hur man ska veta vad som var orsaken till källarens nuvarande skick  ::)

anders50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jul-12 kl 13:43 »
Hahaha Den enda man ska vara rädd för här är mig  ;D

*Varning för elak kärring*

Minns att jag varnade dig!  ;)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 30 jul-12 kl 16:51 »
Det skall visst gå att få bidrag till att renovera jordkällare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jul-12 kl 17:38 »
...Om det finns småfolk i källaren..kan peta med en pinne på dörren, se och lyssna om något kväkande hörs...Annars är väggarna bra bara att fixa till ett tak och nya dörrar.... Klart  :D  .

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #10 skrivet: 03 aug-12 kl 08:43 »
Ni kan inte fota in i gluggen med blixt?? Skulle vara skoj att se hur den ser ut på insidan..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #11 skrivet: 03 aug-12 kl 14:14 »
Ni kan inte fota in i gluggen med blixt?? Skulle vara skoj att se hur den ser ut på insidan..

Insidan är full med allt som gubben ville bli av med. Bröte, & jord snart upp i nock. Men jag ska ta ett tag så fort jag får tid att rensa ogräs och ta mig en ordentligt titt på väggarna på insidan. Kanske finns det någon möjlighet att gräva ur den och bara lägga nytt tak.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #12 skrivet: 03 aug-12 kl 14:29 »
Insidan är full med allt som gubben ville bli av med. Bröte, & jord snart upp i nock. Men jag ska ta ett tag så fort jag får tid att rensa ogräs och ta mig en ordentligt titt på väggarna på insidan. Kanske finns det någon möjlighet att gräva ur den och bara lägga nytt tak.
-Var försiktig bara. Gubbar brukar ha en förmåga att "råka placera" giftigt avfall i botten så att det inte ska synas..
Annars tror jag mer på att göra i ordning gamla än att göra nya. Dessutom om ni inte vet vad som finns där så bör ni kolla upp det så att inget råkar rinna ut i brunnen.. Då blir det ett jävlar strul med myndigheter och försäkringsbolag
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

228 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser