Är vi deppiga en längre tid blir vi också mer mottagliga för sjukdomar. Det är dom flesta överens om nuförtiden. På det planet är fjäderfä och människor lika.
Hönsen som jag har kom från en välskött hobbyfarm, rent och snyggt, ordning och reda. Inte en lus och det var jag tacksam för.
Häromveckan råkade jag kolla igenom gamla foton och såg hur dom såg ut som nyanlända. Dom var fula och glanslösa och hade absolut ingen hållning. Ändå var det långt innan ruggningen.
Nä, hönsens hälsa byggs inte upp av övervårdnad och en steril miljö. Den byggs upp av varierande foder som inbegriper animaliskt protein i åtminstone fiskform, så mycket frigång som möjligt och stimulans inomhus då vintern kommer:
Löv och "skogskratt" (barr, fnas småkvistar etc) som torkas och läggs in i omgångar i stora högar för intensiv undersökning är uppskattat (som Fred också berättar om) Hela råa morötter och halvkokta potatisar att hacka på, hela salladshuvuden, äpplen etc. Säd och allfoder utkastat i golvströet ger massor av sysselsättning och ströet blir på så sätt luftat varenda dag.
Vintern är lurig om man samtidigt som man håller fåglarna instängda, också har en "behaglig" värme i hönshuset. Den blir mycket behaglig för kvalster och bakterier och mögel. Om man låter temperaturen sjunka till minusgrader i samband med temperaturväxlingarna ute, så hålls inomhusmiljön sundare. Köldskador på kammar och slörar har inte mina höns. Huvudsaken det är dragfritt och att man ser till att vattnet inte fryser.
Men jag kommer säkert överväga att avlusa med gifter den dagen hönsen får problem med det:
. Än så länge har dom inte haft det.
Tips: torka rölleka och renfana i mängder och använd i redena. Det ger en härlig, kryddig naturlig doft och håller kryp borta.