Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita vinbär  (läst 4686 gånger)

honeyybees

• Östergötland
Vita vinbär
« skrivet: 15 jul-12 kl 11:29 »
Jag har plockad ungefär ett halvt kilo vita vinbär från trädgården men jag har inte en jäkla aning vad jag ska göra med dom, kanske gele? Förslag någon?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vita vinbär
« Svar #1 skrivet: 15 jul-12 kl 11:31 »
saft, gele, äta upp dom.. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 jul-12 kl 11:58 »
Lösfrysta i klasar är de piffiga som tårtdekoration, smörgåstårtsdekoration, drinkkylare. Med varm kolasås på blir de dessutom goda.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 15 jul-12 kl 12:14 »
Saft på vita vinbär är gott. Koka sylt tillsammans med hälften röda (lägg dem  i frysen om de röda inte är mogna ännu).

Eller, som sagt, ät dem som de är.  :)

kurt

« Svar #4 skrivet: 15 jul-12 kl 14:44 »
Vinbär innehåller mycket pektin, de passar alltså bra att blanda med bär som inte innehåller så mycket pektin (hallon, körsbär) om man gör sylt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 04 aug-12 kl 20:27 »
Helt OT,

Vi hade på tidigare boställe även gröna vinbär.
Min älskade hustru säger att det dessutom finns en rosa variant.

kurt

« Svar #6 skrivet: 05 aug-12 kl 14:25 »
Helt OT,

Vi hade på tidigare boställe även gröna vinbär.
Min älskade hustru säger att det dessutom finns en rosa variant.

Det finns gröna vinbär att köpa, det är en variant av svartavinbär, den skall vara godare att äta direkt från busken än traditionella svarta vinbär:

http://www.blomqvistintaimisto.com/index.php?item=plant&maincat=BERRIES&subcat=BERRY&lang=sv&page=2

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 05 aug-12 kl 16:51 »
Jag har plockad ungefär ett halvt kilo vita vinbär från trädgården men jag har inte en jäkla aning vad jag ska göra med dom, kanske gele? Förslag någon?

Gör samma sak som du gör med röda vinbär. Jag tycker inte att det är någon större skillnad mellan röda och vita vinbär förutom färgen. Jag gör gelé på mina röda/vita och sylt på de svarta.

Jag har mycket bär på rosenrisp Ribes sanguineum som ser ut som blå vinbär. Vet inte om man kan göra något kul med dem. De är väldigt sträva i smaken om man äter dem.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser