Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga badrum i timmerhus  (läst 11109 gånger)

Farmors

• Det måste gå!
    • Uppland
Bygga badrum i timmerhus
« skrivet: 08 aug-12 kl 15:51 »
Jag ska bygga badrum i mitt gamla hus med timmerstomme. På en del av väggarna sitter lerkliningen fast och den vill jag helst inte röra.
Jag har grävt ur och det kommer att gjutas ett betonggolv med golvbrunnar och avloppsledningar. Det kommer jag få hjälp med, även att flytspackla golvet så det blir jämnt och fint.
Hur ska man göra med väggarna ???? Det är naket timmer på en del av väggarna och en del har bra lerklining kvar.
Jag kommer endast behöva ha våtrumszon1 på en väggsträcka av ca 2,2 m. Takhöjd 2,4 meter efter gjutning.
Ska jag gipsa alla väggar med sånt där våtrumsgips eller vad det heter, oavsett om det är våtrumszon 1 eller nåt annat?
Hmmm... Tacksam för svar :-*!
Gården är från 1860 och saknar el, vatten och avlopp. Det fixar jag nu, så sakteliga. Vill gärna ha hästar, får, höns och kanske ett par grisar på sikt.

Skogsluffare

• Gäst
SV: Bygga badrum i timmerhus
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 16:20 »
Behöver man gipsa överhuvudtaget? Timmer är ju fint som det är, se bara till att våtrumsbehandla timmret.
Så hade i alla fall jag velat ha det :)

hatte

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 16:25 »
Jag ser att du kommer från Uppland, äran och hjältarnas landskap, då skulle jag rekommendera ett besök till Gysinge byggnadsvård. Där kan du få tips om varsam renovering av gamla hus. Lycka till!
Hatte

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 aug-12 kl 17:49 »
vad skall du ha på väggarna? plastmatta,kakel,väv,annat? det är det som avgör fortsatt behandling och materialval.
skall du ha ett godkänt våtrum eller ett eget koncept där du själv står för konsekvenserna av ev. framtida problem?
det finns regler för plastmatta resp. kakel som måste följas om försäkringsbolagen skall ta försäkring på våtrumsdelen.
återkom gärna med mer info. Ulf

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-12 kl 20:04 »
det finns regler för plastmatta resp. kakel som måste följas om försäkringsbolagen skall ta försäkring på våtrumsdelen.
återkom gärna med mer info. Ulf

Genom min egen erfarenhet spelar det ingen roll om du följer försäkringsbolagens regler och är aldrig så byggkunnig själv så kommer du få stå för skadan i badrummet själv. Mitt råd är att ta dit en firma som är auktoriserad inom våtrum ifall "olyckan" skulle vara där.

Jogar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 aug-12 kl 20:12 »
Är duschkabin ett alternativ?  Isåfall borde väl det vara enklast och säkrast när nu golvet ska göras av fackfolk. En fläkt som går att ställa in så att den startar efter viss fuktmägd i luften skulle kanske inte skada heller. Men vad vet jag, jag är bara en glad amatör ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 aug-12 kl 20:51 »
Om badrummet skall användas på modernt sätt, dvs så att golv och väggar är under idelig vattenbegjutning, finns ingen anledning att ge sig på några försök till byggnadsvård. Regla upp på timmerstommen, med lerkliningen kvar om du vill, och bygg ett modernt badrum. Du kan använda våtrumsskiva på alla väggar om du vill, även utanför zon 1, men det blir ju väldigt dyrt.

Farmors

• Det måste gå!
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-12 kl 15:29 »
Hej och tack för alla svar :)!
Jag skrev ett långt svar för ett tag sedan, och bifogade en bild som var alldeles för stor. Då försvann hela meddelandet och jag var för lat för att skriva om allt ;).

@Ulric: Tänkte bygga det enligt försäkringsbolagens regler. Mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar, hänvisar till läsande av branschregler (på annan websida, de har ingen egen länk).
Kan dock inte utläsa om det är våtrumszon 1 på vägg vid duschkabin?

@Jogar: Ja, det blir en duschkabin. Våtrumszon?

@Hatte: tror du det? Får kolla med dem isf.

@skogsluffare: Hur våtrumsbehandlar man timmerväggar så det blir snyggt och säkert? Hmmm. Måste även vindtäta invändigt då huset är opanelat på den delen.
Gården är från 1860 och saknar el, vatten och avlopp. Det fixar jag nu, så sakteliga. Vill gärna ha hästar, får, höns och kanske ett par grisar på sikt.

Farmors

• Det måste gå!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-12 kl 15:33 »
Nu testar jag igen med att bifoga ritning över badrummet!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 23 aug-12 kl 23:23 »
Jag gjorde ett våtrum i en gammal timmerkåk på kunds begäran och då reglade jag helt enkelt upp ett nytt rum i rummet så att säga. Timmerväggarna finns alltså kvar orörda och kan tas fram igen på ett ganska lätt sätt när/om framtida ägare så skulle önska. Efter det gjordes badrummet efter konstens alla regler :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 24 aug-12 kl 21:15 »
Tänk dig för innan du gjuter platta i gamla kåkar. Det är svårt att återställa om man ångrar sig!

Fnixen

• Öland
Sv: Bygga badrum i timmerhus
« Svar #11 skrivet: 24 aug-12 kl 21:27 »
Varför flytspackla på plattan? Det gör man bara om gjutningen gick åt skogen. Eller ska du flyta fall?

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser