Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höns igen..  (läst 5837 gånger)

Florina

• Gäst
Sjuk höns igen..
« skrivet: 06 dec-06 kl 19:24 »
Nä nu e jag ledsen igen :'( den förkylda hönan jag skrivit om e på bättringsvägen, men igår var jag inne ngr gånger i hönshuset för att kolla alla andra så inte fler blivit sjuka.
Då hitta jag en höna stående i värpredet (litet hus) stod där på gängliga ben och såg uppburrad ut.

Inte slemmig i ögonen el svalg som tur e. Tog bort henne till en lugn plats i stallet med värmelampa (samma procedur som för den första) och idag står hon inte alls och balansen verkar ur funktion.
Matade henne och såg att hon svalde. Gav henne vätska med en spruta så hon inte ska torka ut.

Alltså tänkt på gapmask-men då skulle huvudet vara sträckt el?
Hönsförlamning?

Fy vad jag e rädd för att ALLA djuren ska smittas av detta.
Vet ngn här vad det kostar att skicka ett dött djur till obduktion om nu de skulle dö?

Jag behandlar dem med antibiotica så jag hoppas att det skulle räcka. :'(

HellIPutUThrough

• Gäst
Re:Sjuk höns igen..
« Svar #1 skrivet: 06 dec-06 kl 22:09 »
Det är inte coccidier då?

Prova att städa ur hönshuset rejält med baktieriedödande medel. (Virkon S t.ex) och ha som vana att strö Stalosan F i ströet en gång i veckan. Det håller bakterier och svampar på en lägre nivå, finns på granngården.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-06 kl 23:49 »
Då hitta jag en höna stående i värpredet (litet hus) stod där på gängliga ben och såg uppburrad ut.
och idag står hon inte alls och balansen verkar ur funktion.
Alltså tänkt på gapmask-men då skulle huvudet vara sträckt el?
-Hönsförlamning?Jag behandlar dem med antibiotica så jag hoppas att det skulle räcka. :'(

Nej varken gapmask eller hönsförlamning har uppburrighet som symptom.
uppburrighet syns vid:
-Coccidios där får du ofta blodig/senapsfärgad diarre också.
-Tuberkulos..
Antibiotika är inte verksamt mot någon av de här två.

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 07 dec-06 kl 07:59 »
Mot coccidios får man ESBETRE av veterinären.
Till saken hör att det inte får ges till äggläggande djur.
Mycket vanligt att det används på kycklingar.
Visst är det antibiotika, det innehåller sulfa.

Har man problem  med sjuka djur
håller jag med om att man ska skicka in
ett prov  till SVAR.
Det går inte att laborera själv.

Håller tummarna för att det ordnar sig.
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-06 kl 08:00 »
Förlåt det heter SVA
Hedemorahöns

Florina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 dec-06 kl 09:27 »
Jag har beställt förpackningsmatrial för att skicka en höna till SVA.
Men hon e inte död än.

Hon står inte alls på benen idag. Hon faller åt ena sidan, och hon verkar vara förlamad nästan. Har gett vätska och god mat från handen på morgonen (hon var verkligen hungrig).

Jag ville se hur det utvecklade sig och om antibiotican (Baytril) skulle hjälpa, Iannat fall skulle jag avlivat båda för ett par dagar sedan.

Så idag får hon komma till himlen. :'(

Jag har bara 7 hönor och det är ganska svårt att få tag i nytt blod av rasen.

Till saken om städ: jag använder virkon och det var inte länge sedan jag storstädade hönshuset.
Coccidios är det inte eftersom jag har haft det en gång hos några höns. De bandlades (inte esbetre) utan Baycox och även avmaskade med Flubenol.

ja ja våra djur kan ju få cancer ock el ngn invärtes fel men man e ju alltid rädd för smitta av ngt slag eftersom det kan slå ut hela besättningen, därför ska jag självklart ta reda på orsaken.

tack alla så länge :)

Pelargon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 dec-06 kl 10:47 »
Coccidios är det inte eftersom jag har haft det en gång hos några höns. De bandlades (inte esbetre) utan Baycox

Baycox är ju till smågrisar  och dödar koccidier av arten Isospora.
Men är det samma art av koccider som höns har  ???
Jag har för mig att hönsens koccider heter Eimeria...

Florina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 dec-06 kl 11:04 »
Ja baycox används till fjäderfä enl min vet och de e friska nu enl senaste träckprovet. :)

Jag läste att esbetres biverkningar var att ibland dog vissa höns.
Men som sagt jag har inga erfarenheter av prep så jag vet inte.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 07 dec-06 kl 11:30 »
ja ja våra djur kan ju få cancer ock el ngn invärtes fel
men man e ju alltid rädd för smitta av ngt slag eftersom det kan slå ut hela besättningen, därför ska jag självklart ta reda på orsaken.

Tuberkulos smittar.......
om det nu va mig du skrev det svaret till  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Florina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 dec-06 kl 12:24 »
 ??? nej men iallafall på tal om tuberkulos så hur yttrar sig den? tack på förhand

Barbro

« Svar #10 skrivet: 07 dec-06 kl 19:25 »
Jag tror absolut att det är Marek, jag har det bland mina höns, och de som blir sjuka ser ruggiga och uppburrade ut innan förlamningsymptomen kommer, vissa har inte blivit förlamade heller, utan är bara "bleka " och ruggiga.
Jag har låtit obducera en höna utan förlamningssymptom och fått svar att det var Marek(hönsförlamning)
Jag har också haft djur som " tillfrisknat" med de har återinsjuknat efter någon månad, då med förlamningssymptom.
Jag är dålig på att " ta bort" de djur som inte uppenbart lider, så jag har en tupp från i våras som definitivt inte är frisk, men som ändå är först på maten och med ut varenda dag, och en liten hönskyckling som också var dålig men som repat sig men stannat i växten. De två sjuklingarna håller ihop, och de andra låter dem vara ifred.
Ur smittsynpunkt tror jag inte det spelar någon roll, jag har smittan , många har dött,och det jag håller på med är att avla fram resistenta höns.
Tråkigt med din höna, hoppas du får veta vad det är!
Barbro

bea

« Svar #11 skrivet: 07 dec-06 kl 22:22 »
citerar ur boken Friska fjäderfän för yrkesuppfödning och hobby
"hönslamhet mareks sjukdom har under namn som hönslamhet,hönsförlamningeller neurolymfomatos orsakat stor skada bland tamhöns.
Det är en infektionssjukdom som förlöper med inflamationer i nervvävnader och/eller tumörbildning i nerver och inre organ.
Sjukdomen är ytterst smittsam.
Dödligheten kan vara ansenlig, och sjukdomen drabbar främst kycklingar i en ålder av 6-7 veckor.
Hos vuxna höns kan den förekomma under hela första värpåret och även senare.

Sjukdomstecken
De angripna djuren blir bleka och matta och kan avlida mycket snabbt.
Vanligen ser man även förlamningssymptom.
Dödligheten uppgår i regel till 25%, men det har funnits fall där 60% av besättningen dött.

Behandling
Behandling med läkemedel för att bota sjuka djur och få dem fullt friska igen känner man inte till.

Dom av er som inte redan har boken
den är kanon !

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 08 dec-06 kl 10:31 »
Ur smittsynpunkt tror jag inte det spelar någon roll, jag har smittan

Kycklingar med sjukdomssymptom och tillfrisknade fåglar utsöndrar stora mängder virus.

Så du belastar ju din flock hårdare än nödvändigt genom att behålla de här djuren  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:tuberkulos
« Svar #13 skrivet: 08 dec-06 kl 12:02 »
men iallafall på tal om tuberkulos så hur yttrar sig den?
Fågeltuberkulos.
-Avmagring hos en del fåglar trots god aptit
-Enstaka höns är trötta och har uppburrad fjäderdräkt  
-Diarré hos enstaka höns
-Ensidig hälta hos enstaka höns
-Blek och liten kam hos enstaka höns

Givetvis så har inte en höna/hönsflocken alla de här symptomen  ;D
ett eller två av symptomen är vanligast. T.ex en höna haltar o en höna är burrig.

Grimla

Florina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 dec-06 kl 14:17 »
Ush ush om man har fått tuberkulos el marek som ni skriver.

Synd bara att jag har två höns me olika symptom. Om jag skickar båda på obduktion så kostar det 1000kr o det har jag inte råd med nu (tyvärr)

:-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser