Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med skadad stjärt  (läst 3440 gånger)

hassla

• Småland
Höna med skadad stjärt
« skrivet: 06 maj-14 kl 14:05 »
Upptäckte just att en av mina hönor har fått sin stjärt ganska taskigt tilltygad (se bifogade bilder). Är ganska oerfaren hönsägare så jag undrar vad jag ska göra? Hon strosar omkring med de andra hönorna nu och ser inte ut att lida nämnvärt men det gör ont att se på henne och det var ett par bloddroppar på hennes ägg idag.

De går fritt ute så jag funderar på om det kan ha varit en rovfågel eller nåt som försökt ta henne.

hönsarn

• Östergötland
SV: Höna med skadad stjärt
« Svar #1 skrivet: 06 maj-14 kl 15:56 »
Jag vet inte hur du ska göra så det läker på bästa sätt men, se till att de andra hönorna inte pickar henne på baken där hon blöder. Höns vill gärna picka på blodet.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-14 kl 17:53 »
Det ser väldigt konstigt ut, är det inte en prolaps?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

hassla

• Småland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-14 kl 19:30 »
Det ser väldigt konstigt ut, är det inte en prolaps?

Jo, efter ett par sökningar kände jag mig ganska övertygad om att det var prolaps (hon har precis börjat lägga ägg). Rengjorde och försökte stoppa in "paketet" men det vägrade stanna inne och kom hela tiden ut igen. Så istället tog jag beslutet att göra slut på lidandet för henne. Inte kul, men såg tyvärr ingen annan utväg...

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser