Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som kastat....fortfarande dräktig?  (läst 2228 gånger)

Methoni

• Närke
Get som kastat....fortfarande dräktig?
« skrivet: 10 aug-12 kl 19:24 »
Nu har det hänt något jag inte varit med om förut och behöver lite hjälp.
Min äldsta geta 6år har kastat två nätter i rad. Det första fostret var endast ca 10cm det andra var ca 20-25cm. Jag visste att hon var dräktig med beräknad nedkomst 14/8.Kan hon ha ett foster kvar?
Hon har tidigare fått killingar, en åtgången och aldrig haft några problem.Nu när det gått tre dygn sedan senaste kastningen har hon börjat få sina vanligaste tecken på att det är dax att föda juvren fylls,lite svullen och hon ropar efter mig. Det där med banden kan ni glömma....de har jag aldrig lyckats få kläm på...på mina getter :D. Jag kan inte känna något foster men hon är fortfarande rund.
Vad tror ni...kan det finnas fler?

ninna b

• Gäst
SV: Get som kastat....fortfarande dräktig?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-12 kl 06:12 »
Jag tror att det kan vara så men är långtifrån säker så det blir spännande att höra från dig hur det går...

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 aug-12 kl 09:29 »
Är det en afr.dvärgget? De kan ju få både 3 och 4 killingar, så jag säger som ninna b :).

Methoni

• Närke
« Svar #3 skrivet: 11 aug-12 kl 09:44 »
Ja, det är afr.dvärgget. Det är bara att avvakta och se då. :)

isblomma

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 12 aug-12 kl 00:17 »
Oj, vi har haft fyra getter av den typen och en av dem har fått tvillingar två gånger i sitt liv, de andra bara en åt gången. Aldrig några fler. Rapportera gärna hur det går!
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 14:49 »
Kastat två nätter i rad ...  Låter klart ovanligt, men man ska aldrig säga aldrig.  Dock undrar jag om man inte bör rådfråga en duktig veterinär om detta, ty helt "normalt" kan det ju inte vara.  Överhuvud taget är det jämförelsevis ovanligt att getter kastar, eller vad säger ni andra?

Att bli dräktig vid två på varandra följande brunster har jag hört talas om, men då har båda fostren fötts när det äldsla blivit "klart".  Om ett foster finns kvar efter en sådan "dubbelkastning", då kan det väl ändå inte leva ???  Är du alldeles 100 på att det är hon som kastat  båda, och att det verkligen var ett dygn emellan?  Ingen granne som vill "skämta" med dig, ingen möjlighet att ena fostret varit dolt under strömaterial ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 19:53 »
Jag håller med trollmor, om jag haft en get som kastat, men ändå verkar dräktig, hade jag tagit dit veterinären. Hur har det förresten gått för dig?

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #7 skrivet: 16 aug-12 kl 21:57 »
Hade en intressant förlossning på en get för några år sedan.
Hon födde en frisk fullgången killing, en dödfödd, fullgången och en mumifierad, halvgången.
Året efter fick hon två friska killingar.
Märkligt hur det kan bli ibland.

trassla

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-12 kl 23:37 »
Är väldigt nyfiken, och. undrar hur det gått

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 21 aug-12 kl 05:33 »
Ja, vi är flera som undrar!  Själv skulle jag fortfarande fundera över om jag verkligen sett rätt, att det inte legat under strömaterial, eller att - hu! - någon granne "skämtat".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser