Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt o hur ofta - vatten till sjuk kyckling  (läst 2347 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Hur mkt o hur ofta - vatten till sjuk kyckling
« skrivet: 14 aug-12 kl 10:11 »
Hittade en av mina islandskycklingar, 3½ v gammal, liggandes i kycklingburen imorse. Slö, blundar, lite uppburrad o vill inte stå på benen. Försöker ställa sig men ramlar bakåt o lägger sig igen. Full fart igårkväll, både åt o drack.

Ingen avföring runtomkring den, liiite vitt som sitter i fjädrarna nedanför kloaken. Har flyttat över i en fågelbur o tagit in den lille i pannrummet. Misstänker efter rundläsande att det är Marek. Matar med vatten i spruta o sedan är det väl bara att avvakta. Är ju ny på höns men andningen verkar normal, ingen slembildning el hosta.

Fråga: Har startat med 1 ml droppvis som h*n med glädje sög i sig. Hur mkt vatten ska jag ge per gång o hur ofta?

Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur mkt o hur ofta - vatten till sjuk kyckling
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 10:47 »
(Marek låter det inte som).
Men ge B och E vitamin i vattnet du ger den, det skadar inte  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lisen

« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 10:52 »
Jag skulle även ge D-vitamin, selen kan oxå vara idé. En dos multivitamin ca 5 ggr dagsdos kan göra susen och då slipper du försöka gissa dig till vad för brist det är. Inte alls säkert det är brist, kan lika gärna vara något helt annat men en vitamindos är alltid värt att testa.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 11:06 »
Men hur ofta o hur mkt?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Vitamin
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 05:48 »
I vattnet varje gång du ger vatten, om de inte kan dricka själva.       Lever den än?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 15 aug-12 kl 10:48 »
Jag menade hur ofta o hur mkt vatten jag skulle ge den.

Nej, den dog efter ett par h. Då hade den släppt avföring (som alla gör när man dör) o den såg ut att ha lite blod i sig men inget där den legat o jag hittade inget i hönshuset. Är fortfarande vill kring vad det kan ha varit, å andra sidan var den ju bara drygt 3 v ung.

De andra ser bara pigga ut så jag håller både tummar o tår! Har dock delat upp så att familjen sköter brahma-huset o hönsgårdarna o jag pysslar om de små, utifall att man drar ngt emellan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser