Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?  (läst 13494 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #20 skrivet: 17 apr-12 kl 17:05 »
Ja det är så djävligt   om inget görs så lär det gå åt fanders för valpen det är ganska säkert för valpen . 

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 apr-12 kl 17:06 »
Ja det är så djävligt   om inget görs så lär det gå åt fanders för valpen det är ganska säkert för valpen .

Det kan väl dessvärre vara väl sent att reparera redan nu?

kbh

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 apr-12 kl 17:12 »
Det kan väl dessvärre vara väl sent att reparera redan nu?
Jodå  vist kan det vara så .Men det går också att repparera väldigt mycket dock inte allt kanske.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #23 skrivet: 17 apr-12 kl 17:12 »
Finsk spets går inte att använda till grytjakt!!! Dom är för stora!!! Det måste du berätta för dom då valpen(om den överhuvud taget går ner i ett gryt) kommer antagligen bli dödad eller allvarligt skadad då den är så stor att den inte kommer komma undan så snabbt som en terrier eller tax!
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 17 apr-12 kl 22:20 »
Vet du om hunden är registrerad i SKK. Man kan gratis (registrera sig som användare) till SKK:s avelsdata och hitta uppfödare för alla registrerade hundar. Jag tittade på Finsk spets och det var inte många kullar, så eftersom du vet hur gammal hunden är borde det gå att identifiera uppfödarna om den är stambokförd.

Man måste inte ens registrera sig, har man lite tålamod att klicka runt så räcker även Hunddata utmärkt för den typen av undersökningar. Men jag skulle tro att Avelsdata är smidigare.

Vet inte vad jag ska säga om denna hunds ägare, känns som att det mesta sagts. Hoppas verkligen att det reder ut sig!
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

zeina66

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 17 apr-12 kl 23:24 »
Finsk spets går inte att använda till grytjakt!!! Dom är för stora!!! Det måste du berätta för dom då valpen(om den överhuvud taget går ner i ett gryt) kommer antagligen bli dödad eller allvarligt skadad då den är så stor att den inte kommer komma undan så snabbt som en terrier eller tax!

Tänkte hålla mig utanför denna tråden egentligen..men..
Finsk spets går utmärkt att använda till grytjakt-inte en valp men väl en äldre hund som har intresse för mård,räv,grävling. Det är inte nödvändigt att hunden går ner i grytet och självklart ska den tränas för ändamålet.

Att en finsk spets på 4 månader ger sig av till skogs utan att se sig om vart matte är låter som en finsk spets,de har självfötroende så det räcker och de självständiga hundar. Den har en lätt kropp och rör sig snabbt på lite energi,det är inte ovanligt att en 4 månaders spets får springa en halvmil i tjäderskogen på hösten,om den har pejl på sig ser man hur längt den rört sig. De är svåra att dressera med hårda tag,då "stänger dom av",som andra hundar... de är ofta "en mans hund".

Min pappa har en 8 åring finsk spets till div jakt och min blivande sambo står på kö hos uppfödare för att köpa valp.. Jag har haft vanlig labrador och jaktlabradorer som meriterats på jaktprov,haft kurser för labrador klubben,både valp och jaktkurser och varit hundägare sen barnsben. Det som skrivits i denna tråd om finnspetsen verkar inte vara det bästa för hunden men det är knappast anmälningsbart heller.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #26 skrivet: 18 apr-12 kl 10:49 »
tror ni seriöst att uppfödaren kan hjälpa, skulle inte tro det. om man säljer hund till såna knasbolla så e man nog int seriös själv.. prata med människorna som äger valpen..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #27 skrivet: 18 apr-12 kl 12:35 »
Snoken, i din pres står det Åland som ort och under ditt nick Gotland.

Är valpen köpt i Sverige eller Finland?

Tycker inte deras behandling av valpen bådar gott inför framtiden  :'(

Har själv en Finnspets dam på snart 11, så mitt hjärta klappa lite extra för den rasen.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #28 skrivet: 27 apr-12 kl 07:44 »
Vilken historia!  Man tror ju inte att det är sant!  ::)

Och TS har avreggat sig, står nu som Gäst.  Hm ...  På förekommen anledning???

Jag har en tilläggsfundering:  Ert något egendomligt uppfostrade gudbarn riskerar alltså att bli biten av en stressad ouppfostrad hårt behandlad hund, eventuellt av terriertyp?  :o

Den beskrivna barnuppfostringsmetoden lämnar ju också en del att önska.  Vilken myndighet är det som har tillsyn över barn?  Fyraårskontrollen känns lite avlägsen, om nu ungen riskerar att bli sönderbiten ungefär när denna valp når sin fulla könsmognad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

subterram

• Ulrika
    • Skåne
    • Kennel Sub Terram
« Svar #29 skrivet: 27 apr-12 kl 11:14 »
Jag är själv grytjägare och uppfödare av bl.a grythundar (borderterrier). Det kommer att lösa sig självt. Hundstackaren kommer aldrig att kunna användas till det som de har tänkt sig, helt enkelt för att den inte har de instinkterna. Då kommer den antingen att omplaceras eller skickas till himlen, och vad som helst verkar ju bättre än hur den har det nu.
Min undran är; vem är pundhuvudet som sålt en trädskällare till grytarbete????
I´m not your bitch...bitch

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 27 apr-12 kl 11:20 »
Tja, omplaceras till en intet ont anande barnfamilj kanske, under falska förespeglingar?  Den som inte är mer rädd än som beskrivs om sin egen unge, lär väl inte bry sig om andras?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #31 skrivet: 27 apr-12 kl 11:51 »
Jag skulle som den osmidiga person jag är säga till på skarpen i det här läget. Du har varit snäll och på ett trevligt sätt försökt visa vägen men det hjälper inte. Jag gillar inte att man anmäler bakom ryggen osv utan man ska stå för det man gör.
Just det att de försöker uppfostra din hund dessutom reser en varningsklocka för mig. Jag har haft olika hundar och vissa har passat mig, andra inte. Jag är själv ganska hård så hovawarten jag har nu passar utmärkt. Men har vi inte passat ihop har jag omplacerat hunden helt enkelt. Just det faktum att jag är ganska hård gör att veka hundar blir osäkra vilket inte alls är deras fel utan en brist hos mig naturligtvis och det är inte de som ska lida för mina tillkortakommanden. Den insikten måste man som djurägare ha, vi passar inte alla ihop.
Vad gäller taxen kanske den var hårdare och rättade sig bättre. Min första hund var en korsning border collie/golden retriver, jag var mycket hård mot honom (inget våld inblandad) och han var superlydig och aldrig rädd för något. En iskall hund helt enkelt som man kunde lita på i alla lägen. Sen hade jag en springer spanieltik vilken mardröm, hon var överallt och ingenstans och när man sa åt henne något krälade hon på golvet för att sedan glatt hoppa upp för att åter göra om samma sak. Så det var bara att svälja ilskan och göra sig av med henne. Men hon var fantastiskt snäll och alltid glad så på det sättet var det en fröjd att de henne ;D
Så i det här läget bör ägaren helt enkelt göra sig av med hunden, de passar uppenbarligen inte ihop. En liten ilsken terrier hane kanske skulle passa  ::) eller helst ingen hund alls.
Eller så kan du göra som normal svensken gör, inget alls för att sedan se när hunden blir avlivad.

Valet är tyvärr ditt och gör du inget så är det bara att sluta gnälla. Jag sa till min granne om deras unghäst och de ville naturligtvis inte lyssna så nu är jag bara elak och dum. Och då får jag väl vara det då, jag har inget behov av att vara dyrkad av idioter.

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 27 apr-12 kl 12:17 »
jag har inget behov av att vara dyrkad av idioter.
;D  Bra sagt!  :D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #33 skrivet: 27 apr-12 kl 12:24 »
Kanske lyssna dina vänner på uppfödaren? Eller du ber den att kommer till dom med dig så att h*n ser hur hunden har det?

Annars skulle jag kunna tänka mig att blir väldigt drastiskt..

du vill inte att vänskapen tar skadan.. det är jo ett val också och kanske ingår där att du bara måste vara tyst och se på hur hunden förstörs och mår illa hela tiden - och hoppas på att den inte biter någon senare av rädsla. Att vännerna kanske tar illa upp säger antingen något om din rädsla inför konflikter eller om deras osäkerhet.

Jag skulle nog inte orka vara vän med människor som håller på som du beskriver och sätta hundens väl över det. Men det är jag, brukar ta sida och strid för svagare kreaturen...  ::)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 11 maj-12 kl 08:34 »
tror ni seriöst att uppfödaren kan hjälpa, skulle inte tro det. om man säljer hund till såna knasbolla så e man nog int seriös själv.. prata med människorna som äger valpen..

Man kan ju åtminstone försöka. En del människor är otroligt bra på att snacka och det märks inte att de inte är lämpliga ägare förrän det är för sent. Kanske lyssnar de på uppfödaren, kanske inte - men det är som sagt inte fel att försöka i alla fall.

För egen del så ser jag en blivande farlig hund i den här valpen :( Finnspetsar är otroligt härliga hundar, men skarpa. 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Gamina

« Svar #35 skrivet: 11 maj-12 kl 09:36 »
Jag kan inget om hund utan är kattmänniska men en hund ska verklgien inte behöva ha det som du beskriver. Den där utflykten ni gjorde hände det något/ berättades det något av det du beskriver här? I så fall skulle du kunna använda den informationen och anmäla utifrån den om du vill anmäla anonymt eftersom det då var flera personer närvarande = de kan inte peka ut dig.
Genbank för Gotlandshöns

Zadie

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 18 aug-12 kl 01:44 »

Hej,

Hunduppfostran/disciplin finns det nästan lika många varianter på som hundägare, allt från att hunden spenderar sin största tid med att inte få röra sig ur fläcken och aldrig hör något annat än nej/fel till att ägaren mutar hunden med kycklingvingar för att få klippa klorna utan att bli biten. Personligen tycker jag att båda är lika fel och har känt en av båda dessa typer som inte heller gick att påverka så jag avvecklade kontakten efter ett tag.

Men det är väl det man kan försöka göra i alla fall, påverka dem. De har ju ändå ställt en par frågor om hundar så de borde väl någonstans i sin arrogans betro dina kunskaper. Du känner ingen av dem de jagar med annars? Det kanske det finns någon annan hundförare i jaktlaget som anses som erfaren som de skulle lyssna på. Kanske kanske är det så att de inte förkovrar sig någonting och om de inte fick ens koll på vaccineringen genom uppfödaren - faktiskt inte har en aning om tex hur olämpligt det är för en valp med för mycket motion?

En del har föreslagit en anmälan till djurskyddet och anonym eller ej tror jag inte att det du har att berätta är något de kommer agera på som vanvård. Däremot får man inte ha sin hund lös okontrollerat hur som helst så det är väl eventuellt det som kan anmälas, men det är ju ännu mer konflikt och gissningsvis marginell till ingen hjälp för hunden. 

Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för och berätta hur det går!
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser