Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Iller?  (läst 3123 gånger)

Insanity

Iller?
« skrivet: 13 nov-06 kl 09:06 »
Maken fick en mindre trevlig syn i hönshuset i morse.
Ett 10-tal av våra värphöns är döda, och minst lika många saknas  :'(

Våra grönvärpare och dväghönsen har klarat sig som tur väl är.

Åtminstonde 1 av hönorna har fått huvudet avbitet, de andra ser hela ut.

Kan det vara en iller som varit i farten?
Det såg ut som att djuret i fråga på något sätt lyckats gräva sig in i hönshuset. Vi har en äldre ladugård och det är säkerligen inte det svåraste stället att bryta sig in på om man vill.

Finns det någon bra fälla man kan sätta ut, ifall att h*n skulle försöka igen?
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

orloff

• Gäst
Re:Iller?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-06 kl 09:15 »
Fråga någon av bönderna nära dig om de har en fälla att låna ut. De vet säkert också vilket djur det rör sig om. :(

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 13 nov-06 kl 19:41 »
Kan inte räven ha tagit sig in tror du ???  För den gör precis som du beskriver. Den är ju en listig rackare och kan säkert hitta på sätt att komma in, kanske!

Iller, mård eller mink gör på liknande sätt, men lite kämpigt för den skyldige att släpa ut en sån massa höns, tycker jag.

Sorgligt i alla fall! Man blir bara ledsen när sån´t händer. Usch ja!

Kolla överallt... om du kan se hål som kan täppas till, eller om hönsen kan stängas in säkrare.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

LEK

« Svar #3 skrivet: 15 nov-06 kl 18:23 »
Hej!
Stackars dig och dina höns... :'(
jag råkade ut för precis samma sak som du för ett antal veckor sedan. Blev av med alla mina höns utan EN. Jag är ganska säker på att det var mården som tog mina >:(. Vi satte ut fälla men han VÄGRAR att gå in i den... Fyra gånger har vi laddat den. Vi har testat med lever, fisk, ägg och köttfärs. Varje gång lyckas den lilla f*n att få fällan att smälla igen och ta maten och sticka >:(. Han har helt uppenbarligen flyttat in i vårt område och stryker omkring på nätterna för jag hittar skithögar efter honom ideligen. Vad du än gör, så gör allt du kan för att bli av med eländet för han kommer garanterat tillbaka och hittar han mer mat flyttar han säkert in i närheten och då får du aldrig ha hönsen ifred.
Lycka till och hör av dig om du hittar något sätt som funkar för att få bort honom, jag är idel öra!

Hoppas på det bästa :)

trollet85

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-06 kl 19:15 »
om du ska fånga iller lr mård tänk på att nätet i fällan inte får vara för stort! En vuxen illerhane går lätt igenom hål som är större än 2,5*5 cm! e de en mindre typ hona så kan dom ta sej igenom mindre hål. (vet inte hur de e me mård, men ja kan tänka mej att de e nästan samma.)

Nortel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 nov-06 kl 06:54 »
Grannen och vi har förlorat 5 höns och 2 tuppar denna vecka.
Alla tagna inne i hönshuset och med huvudwt avbitet. Vi har aldrig hagft liknande  problem så ett mindre spaningsuppdrag har avverkats.
Igår eftermiddag lokaliserades mördaren till en stor mård. Riktig fin i pälsen och såg välvuxen ut. Tyvärr är ju mården att väldigt ovanligt djur så vi har svårt att ebstämma vad vi ska göra med den. Förhoppsningsvis kan vi hitta någon typ av bur och köra iväg den i om det går att undvika att döda den.
Tillsvidare är hönsen inlåsta iallafall-

LEK

« Svar #6 skrivet: 16 nov-06 kl 10:17 »
Hej!
Nu måste jag få veta HUR ni gjorde för att få syn på mården :o. Själv har jag spanat och spanat, både i skymning, dagsljus och i gryning men inte sett röken av honom, bara spåren efter honom. Har dessutom hört att mården är relativt vanlig men väldigt skygg varför man inte ser dem så ofta. Mården hemma hos mig tänker jag förinta, har inget förbarmande med honom efter vad han gjorde med mina små husdjur.
 :-X nu har jag säkert retat upp någon men det var inte min tanke... :-X

tjipp o hej!

Nortel

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-06 kl 20:19 »
Hur vi fick syn på mården? Det var väldigt enkelt.
Jag stod på en litet berg vi har på tomten och kollade ned mot hönshuset och vips så kom den lufsandes, Detta var alltså mitt på dagen. Blev väldigt förvånad över att den inte upptäckte mig utan gick som närmast 4 meter ifrån mig utan att vända upp blicken från backen. Det blåste en aning så möjligt att min lukt blåste bort.

LEK

« Svar #8 skrivet: 16 nov-06 kl 20:31 »
Hej!
Konstigt, jag har hela tiden fått höra att mården är ett nattdjur!?! Men, å andra sidan blev mina höns dödade i hönsgården efter klockan åtta på morgonen när jag öppnat hönshuset och gett dem mat. Detta var ju i oktober och då var det ljust vid åtta.
Hur ska ni göra nu då för att bli av med honom?
Hoppas att ni kan hindra honom från att komma in i hönshuset igen :-\.
Berätta gärna hur det går, vår mård har blivit en riktig följetong här. EN sak till, har du fler djur ute som kaniner eller så, se till att han inte kommer åt dem. Han tar sig igenom nät som inte är tillräckligt kraftigt bl.a. Här har mården varit uppe på altanen och bajsat precis utanför kaninburen. Som väl var har vi en inbrottssäker bur :P.
Lycka till!!

LEK

« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 20:36 »
En sak till....

Hur gick det för Insanity???

Insanity

« Svar #10 skrivet: 12 dec-06 kl 09:14 »
Oj, den här tråden har jag helt glömt bort. Minnet sviktar redan vid 22års ålder  :P   ;D

Ivf, jag pratade igenom med maken och fick den rätta versionen, vilket jag också upptäckte när jag kom ner till hönhuset.
Djuret ifråga hade grävt sig in i hönsgårdarna och tagit sig in genom luckan in till hönshuset. Jag trodde luckan var stängd men det var den visst inte.

När vi började rensa upp i hönshuset hittade vi iaf en härlig hög med bajs, och att döma av storleken så var den en räv vi fick besök av.

Vi har sett en räv 1-2 km bort flertalet gånger, och det är ett under att vi klarat oss så länge som vi ändå bott här.. 2,5 år utan att få nåt rovdjur på besök. Vi har ju dessutom, eller hade dessutom även lösgående höns och ankor och gäss här, som nu får nöja sig med att endast bo inomhus, även om ankorna får sig utevistelse minst varannan dag såvida inte vädret är allt för jävligt.

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser