Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett aronia tips, har ni fler?  (läst 5055 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Ett aronia tips, har ni fler?
« skrivet: 13 apr-12 kl 19:19 »
Har ni aronia bär i frysen? Kassan var tom och magen var hungrig så jag tog och kokade kräm på hälften aronia och hälften äpple. Guda gott och till och med barnen åt. Kokade allt med lite socker och mixade eftersom aronian har lite segt skal och speciell smak. Tjockade till med potatismjöl.

vicky-g

• Västmanland
SV: Ett aronia tips, har ni fler?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 19:24 »
Kom på att jag har ett till tips. Blåbärsgröt fast med aronia istället.

0,75 dl mjöl av grövre slag
1,5 dl vatten
1 dl aronia

Vispa ihop och koka några minuter. Mosa bären lite lätt. Späd ev med mer vatten till lagom konsistens. Servera med mjölk.

honeyybees

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jul-12 kl 16:20 »
Aronia funkar utmärkt att göra saft på, och är kanon att ha i en smoothie eftersom de är supernyttiga!

Zebbe

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 jul-12 kl 17:44 »
Jag har smakat sylt/marmelad gjord på aronia - himmelskt god ....och lika dyr!
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

kurt

« Svar #4 skrivet: 16 jul-12 kl 11:13 »
Jag har smakat sylt/marmelad gjord på aronia - himmelskt god ....och lika dyr!

Det är inget ovanligt bär, och de kan i princip maskinplockas. Säljs den sylten dyr så är man lurad!

K@rin

• Närke
« Svar #5 skrivet: 30 nov-12 kl 17:39 »
En del har Aroniahäckar för utseendets skull och de ger så mycket bär att det är svårt att ta vara på allt. Man kan alltid fråga om man får plocka några liter om man inte har själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser