Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpplen i massor, varje vecka  (läst 10114 gånger)

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
Äpplen i massor, varje vecka
« skrivet: 06 maj-06 kl 20:26 »
Jag har ett jobb en dag i veckan i en fruktaffär. De levererar fruktkorgar till företag och det blir ofta ganska mycket returer.

De apelsiner som legat i varma fikarum en vecka är helt perfekta att pressa till jos, men vad gör jag med äpplena? Det kan bli upp till tio kilo i veckan.

Har ni några förslag på vad jag kan göra med äpplena (tio kilo i veckan)?

Jag överväger en råsaftcentrifug. Då kan jag dricka några liter i veckan. Cider? Äppelmos eller äppelrasp är gott på gröten, men tio kilo är nära min årsförbrukning.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Äpplen i massor, varje vecka
« Svar #1 skrivet: 06 maj-06 kl 20:44 »
Koka chutney och sälj på torget.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 07 maj-06 kl 08:19 »
Gör äppelhonung (nåt av det godaste jag ätit). Det tar tid (kostar el) men har man en vedspis så blir det ju varmt och gott i huset samtidigt. Du behöver en råsaftcentrifug och en stor och vid gryta. Och gott om tid, det tar flera timmar.

Och du, det går åt massor av äpplen! Från 10 liter must får du ungefär 1,5 liter honung. Bra va!

Äppelhonung innehåller bara äpplen, inget annat. Det smakar härligt sötsyrligt och äppelsmaken är intensiv. Kan sparas på burkar som annan sylt. Använd till getosten, på gröten, på mackan, med mjölk till efterrätt...

Gör så här:
Kör äpplena genom centrifugen, inte mer än att halva grytan fylls. Koka saften på stark värme i början. När honungen börjar bli tjock (det är nu det tar några timmar) minskar du värmen så att det inte bränns vid och börjar röra då och då.

Prova om honungen är klar genom att droppa lite i ett glas kallt vatten. Den ska falla till botten som en klump när den är klar.

Fyll på rengjorda burkar.

Olika sorters äpplen ger olika resultat. Ibland har jag fått den ganska klar i färgen och glansigt seg och andra gånger mer grumlig men smaken är ändå oöverträffad!

« Senast ändrad: 07 maj-06 kl 08:20 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-06 kl 12:21 »
oj äppelhonung, det låter supegott! men jobbigt att framställa..
Vad använder du det till?

Är man  lite lat (eller tidseffektiv skulle jag vilja kalla det:-)
och har mindre mängder äpplen att ta hand om hela tiden, kanske man ska torka en del av äpplena.
Ta ur kärnhuset, skiva eller klyfta dem, och trä på tråd eller pinnar. Har du pannrum så är det idealiskt, men annars var som helst där det är någorlunda damfritt..

Annars finns här tips om hur du och dina eventuella barn kan roa er med äpplen :-)
http://www.karnhuset.com/barnsida.htm

Detta är klippt ur ICa-Kuriren

Torka äpplen i ugn
Kärna ur äpplena med en äppelpipa. Skär 3-4 millimeter tjocka ringar och lägg på galler i ugnen. Torka i 50 graders värme med luckan lite på glänt. Tidsåtgången beror på hur mycket man torkar åt gången, men räkna med flera timmar. Äppelringarna är klara när de är sega men ändå lite mjuka. Om man inte vill att de ska mörkna vid torkningen kan man först doppa dem i lättsaltat vatten (2 teskedar salt per liter vatten).
Låt dem ligga luftigt ytterligare ett par dagar innan de stoppas i glasburk eller plastpåse. Äppelringarna kan också lufttorka uppträdda på snören eller blompinnar som vilar i en träram.
« Senast ändrad: 07 maj-06 kl 12:25 av Eulalia »

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #4 skrivet: 17 maj-06 kl 13:23 »
Jag köpte en råsaftcentrifug på loppis, en Vitamax 2 för 150 kronor. Nu har jag kört 45 kilo urkärnade äpplen igenom den (kärnor ger besk smak). Råmusten har stått två dagar med vinsvavla och pectolase (pektinnedbrytande enzym). Då gick det att sila musten. Totalt blev det 17 liter prima must med en sockerhalt på OG 1048. Om tre månader vet vi om det smakar gott. Då justerar vi strävheten med tannin-pulver.  Jästen är en alejäst.

Att göra så mycket med en mindre råsaftcentrifug är ganska jobbigt men resultatet blev bra. Snurrplattan måste diskas ur för varje kilo äpple.

Mina äpplen är dessertäpplen som legat någon vecka. Det ger en högre sockerhalt men också mer gelebildande pektin. Enzymet gjorde ett bra jobb, finns i hembryggaraffären.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 maj-06 kl 01:26 »
Låter bra patCox ... hoppas cidern blir god.

Tänk på att du kan göra fruktvin av all juice och frukt.  ;)

Jag har provat äpplen, päron, melon, kiwi, apelsiner, ananas, mango, melon, citron, grapefrukt, banan, druvor (!!) och en del annat och det blir för det mesta ganska gott. Tycker du ska ska kolla runt i fruktbutiken och se vad du kan få med dig ... om du vill bli gravt alkoholiserad, glad och vitaminberikad på en gång vill säga. Melon och banan var sådär .... mango, ananas och kiwi riktigt bra.

Säljer dom grönsaker i butiken ? Man kan även göra vin av tomater, lök, morot men kanske framför allt av palsternacka !!!

Nåt av det godaste jag druckit var min egen äppelglögg med kanel och vanilj, det är snart dags att börja tänka på glöggen ... vi är redan framme i Maj.

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 18 maj-06 kl 09:27 »
Mina äpplen är dessertäpplen som legat någon vecka.

Vad är det för någon/några sorter? Har aldrig hört talas om  dessertäpplen ???
/Attis

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 18 maj-06 kl 10:41 »
Dessertäpplen är väl såna som passar bäst för att ätas som dom är.
Dom är godast så helt enkelt.
Det finns också sorter som ger mycket frukt men används mest för must, mos osv.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

scrabble

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 nov-06 kl 13:53 »
Hej patCox, blev mycket intresserad av din äppelglögg. Är det ett recept som du har lust att dela med dig av?

Låter bra patCox ... hoppas cidern blir god.

Tänk på att du kan göra fruktvin av all juice och frukt.  ;)

Jag har provat äpplen, päron, melon, kiwi, apelsiner, ananas, mango, melon, citron, grapefrukt, banan, druvor (!!) och en del annat och det blir för det mesta ganska gott. Tycker du ska ska kolla runt i fruktbutiken och se vad du kan få med dig ... om du vill bli gravt alkoholiserad, glad och vitaminberikad på en gång vill säga. Melon och banan var sådär .... mango, ananas och kiwi riktigt bra.

Säljer dom grönsaker i butiken ? Man kan även göra vin av tomater, lök, morot men kanske framför allt av palsternacka !!!

Nåt av det godaste jag druckit var min egen äppelglögg med kanel och vanilj, det är snart dags att börja tänka på glöggen ... vi är redan framme i Maj.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 nov-06 kl 20:32 »
Nu är ju inte jag PatCox men det var kanske mig du ville fråga ändå.

Eftersom jag inte fått tag på (= orkat fixa med) riktig äppelmust i år har jag fuskat och gjort ett äppelvin av juicekoncentrat, till 10 liter går det år 2 liter koncentrat, 1,5 kg socker och en halv paket starkvinsjäst.

Häll alltihopa i en damejanne eller hink (med tätt lock och jäsrör) och låt jäsa färdigt. Det tar allt mellan 1 och 4 veckor beroende på hur varmt det står och vilken jäst man använder.

Tappa om det för att blir av med bottensatsen och låt stå svalt och stilla tills det börjar klarna. Detta kan ta flera månader, har man inte tid eller tålamod köper man en paket klarningsmedel i närmsta bryggbutik eller på nåt varuhus så går det på en vecka.

Vinet blir ca 15%. Om man inte skall förvara det allt för länge behöver man inte tillsätta nåt mer. Om man vill lagra vinet på flaskor nån längre tid kan det vara bra att tillsätta 0,5-1g vinsvavla per 10l och sen buteljera i flaskor med kork eller skruvkork. Korttidslagring funkar bra i PET-flaskor eller plastdunkar, se bara till att det inte är myket luft i behållarna, en halvfull dunk som står ett tag blir ofelbart dålig.

För att sen konvertera vinet till glögg tycker jag att det enklaste sättet är att värma det ihop med kryddorna och man kan då variera sig från gång till gång och behöver inte ha 10 liter glögg som smakar likadant. Värm försiktigt det skall inte koka, låt det sen stå och dra med kryddorna en halvtimme eller så.

Till en liter kan vara lagom med :

2 kanelstänger
5-10 nejlikor
1 msk färsk hackad ingerfära
20 kardemummakärnor, lite lätt krossade
1/4 vaniljstång, uppskuren

0,5 dl socker

Man behöver inte ha alla kryddorna utan det räcker med en eller ett par av dem eller olika mängder beroende på vad man är sugen på för dagen. Kanel vill jag dock helst alltid ha i.

Man kan också göra en kryddessens av sprit som man sen pytsar i en skvätt av. Vill man lyxa till det använder man såklart calvados eller rom men det är nästan lite överkurs ... hemkokt och calvadosessens funkar nästan precis lika bra.  :-[

Sockret borde kunna bytas mot honung, det har jag faktiskt inte provat.

Receptet kan varieras i oändlighet men gerundreceptet på äppelvinet är en bra början.

Årets glögg är redan slut här efter kulna höstkvällar ...  :( ... har i ren desperation satt en ny damejanne i närheten av kaminen, vi får se om det hinner klart.

« Senast ändrad: 08 nov-06 kl 20:34 av Vitis »

scrabble

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 nov-06 kl 08:46 »
 :-[ Ooops det gick visst lite fort när jag skrev mitt inlägg.

Tack så mycket i alla fall för det snabba svaret!!! Själv har jag mustat äpplen och om jag är snabb nu så kanske jag hinner få till detta redan till  julen i år. Hur som helst är jag mycket glad för receptet. Tack!  :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 nov-06 kl 12:44 »
Torkade äpplen är mums! Skiva tunt och häng på tork, ovanför ett element tex, eller torka i ugnen, det kanske man inte äter 10 kilo av i veckan med gott som resgodis tex. Eller på fil.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 nov-06 kl 12:45 »
Nu när jag läser vidare så finns det tips om äppeltorkning längre ner här.. :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

skogsråetiskogen

• Småland
SV: Äpplen i massor, varje vecka
« Svar #13 skrivet: 22 mar-12 kl 11:10 »
Man måste väl späda ut koncentratet? För 2 l juice och 1,5 kg socker kan ju inte bli 10 l vin?
Blev sugen på att testa!

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 sep-12 kl 07:45 »
Jag har hört talas om detta att jäsa vin, eller liknande, av / på  koncentrerad juice, (eller var det även " okoncentrerad?") , men att man då skulle se till att man införskaffade juice som inte innehöll konserveringsmedel. Enligt uppgiftslämnaren var det omöjligt / svårt att få jäsning på det hela om juicen innehöll konserveringsmedel!

Fraams Palsing. (Oote Uts Plom-Plots)
« Senast ändrad: 10 sep-12 kl 07:47 av Fraams Palsing »

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 10 sep-12 kl 09:28 »
Hej!
Äppeldricka är gott och enkelt att göra.
Dela äpplena med skal och kärnhus och allt
ner i en stor kastrull eller hink.
Koka vatten så det räcker att täcka äpplena med. Häll över äpplena.
Dela ett par citroner i också.
Låt stå med lock 2-3 dagar. Rör om 1 gång om dagen. Helst i kyl, iaf svalt.
Sila av och tillsätt ev lite sockerlag vid behov.
Klart. Håller ca 1 v i kylen annar kan man frysa.
Späd 1 del dryck 1 del vatten ungeför.

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser