Nu är jag tillbaka efter en del nya experiment i jakten på en lösning på dom förbannade krypen.
Eftersom jag fick Stronghold utskrivet av min veterinär så har jag inte hittat en enda röding.
Och tro mig jag har synat hönshuset sen april.
Men jag ligger inte på lathyllan för det utan är på min vakt.
Så jag blev oerhört lättad då jag häriveckan såg några småsvarta prickar ihopklungande ,som sen visade sig vara bajsstänk.
Hur som helst.
Vaselin är bra, kan man smeta under sittpinnarna krypen fastnar.
En portabel sittpinneanordning som är lätt att göra rent samt håller krypen kontrollerade så dom inte drar vidare.
Klädrullar (bra att rulla på väggar och överallt om ni inte kan se krypen me blotta ögat.) + att om fastnar.
Ruvbåsen körde jag i plast (krypen har svårare att gömma sig) Och lättare att rengöra .
Ikeas expedit tror jag den hette.
Sen gäller det bara att handla snabbt och stå ut tills man fått ner det i en kontrollerad nivå om man inte vill använda Stronghold som jag.
Men efter 3 års ont i magen,gråt,förtvivlan och illamående att se mina höns lida av dessa vidriga äkliga kryp så vet jag att
inget biter på dom varesig frontline ,REDMITE,licepowder,diverse ihopkok av egna örtmedel,etonyal,Pyrex,Defragmal,Kalkahönshuset,Målaom hönshuset 7-8 ggr,sova ute med hönorna i 2 veckor,smeta vaselin på hela taket. (jag har nu även ett litet mikroskop tillägnat Dermasyssus Gallinae)
Sen ni som anser att mina metoder är absurda att ge dom Stronghold kan jag bara säga
- Lycka till och om ni har en bättre lösning så skriv gärna till mig
Tro mig att spendera 4000 på medel till mina älskade höns är pengar jag inte har.Det skulle mina höns och jag kunna ha roligare för.
/Kvalsterstein