Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kryptider  (läst 4713 gånger)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
Kryptider
« skrivet: 07 jun-12 kl 07:15 »
Nu är jag tillbaka efter en del nya experiment i jakten på en lösning på dom förbannade krypen.
Eftersom jag fick Stronghold utskrivet av min veterinär så har jag inte hittat en enda röding.
Och tro mig jag har synat hönshuset sen april.
Men jag ligger inte på lathyllan för det utan är på min vakt.
Så jag blev oerhört lättad då jag häriveckan såg några småsvarta prickar ihopklungande ,som sen visade sig vara bajsstänk.

Hur som helst.
Vaselin är bra, kan man smeta under sittpinnarna krypen fastnar.
En portabel sittpinneanordning  som är lätt att göra rent samt håller krypen kontrollerade så dom inte drar vidare.
Klädrullar (bra att rulla på väggar och överallt om ni inte kan se krypen me blotta ögat.) + att om fastnar.

Ruvbåsen  körde jag i plast (krypen har svårare att gömma sig) Och lättare att rengöra .
Ikeas expedit tror jag den hette.
Sen gäller det bara att handla snabbt och stå ut  tills man fått ner det i en kontrollerad nivå om man inte vill använda Stronghold som jag.
Men efter 3 års ont i magen,gråt,förtvivlan och illamående att se mina höns lida av dessa vidriga äkliga kryp så vet jag att
inget biter på dom varesig frontline ,REDMITE,licepowder,diverse ihopkok av egna örtmedel,etonyal,Pyrex,Defragmal,Kalkahönshuset,Målaom hönshuset 7-8 ggr,sova ute med hönorna i 2 veckor,smeta vaselin på hela taket. (jag har nu även ett litet mikroskop tillägnat Dermasyssus Gallinae)

Sen ni som anser att mina metoder är absurda att ge dom Stronghold kan jag bara säga
- Lycka till och om ni har en bättre lösning så skriv gärna till mig

Tro mig att spendera 4000 på medel  till mina älskade höns är pengar jag inte har.Det skulle mina höns och jag  kunna ha roligare för.

/Kvalsterstein
You want some..Come get some

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Kryptider
« Svar #1 skrivet: 07 jun-12 kl 08:22 »
Har du testat kiselgur? Det ska jag testa nu, har hittils aldrig använt gift för jag är rädd att förkorta hönsens liv med det  :-\ Så jag tar bara bort dem manuellt, ett trick är att dammsuga upp dem, sen ta ut dammsugarpåsen och lägga den i en påse i frysen tills kvalsterna är döda. Man ska inte andas in kiselgur för det skadar lungorna, men hellre använda andningsskydd när man sprider det än handskas med gift. Jag vet inte om man kan köpa det i Sverige?
http://www.krausland.de/shop/krausland-ultra-kieselgur-insektenabwehr-p-154.html?osCsid=74061eb2b91cef3eb3f94dcbaad53a94
http://www.tierfutterladen-gera.eu/BIO-Insektizid-Biologisches-Insektizid/?XTCsid=56735d571a61b87a9bf707e47b53d8f4
Enligt min erfarenhet kraschar populationen förr eller senare om man är envis.

Bra tips med vaselin, det kanske man borde testa. Var köper man det? Borde funka med annat också, typ handkräm?

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 07 jun-12 kl 11:07 »
Är man bara envis så räcker det långt..
Men  3 år är lite väl även för en som mej.

Målet jag strävar efter är att hitta en naturligt sätt att få bort skiten på.

Handkräm vette sjutton va de innehåller.
Men jag har smörjt in pinnarna med solrosolja några ggn.
Och även citrusolja det gillar dom inte heller.
Vaselin köper ja på apoteket.

Angående att dom crashar så behövs det bara en röding som dvalar och sen är man där igen.
Så nån direkt population på dom vette sjutton.Krypen kör sitt eget race.

/kvalsterstein

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #3 skrivet: 07 jun-12 kl 12:33 »
Jag vet inte om man kan köpa det i Sverige?

- Finns på Granngården!   (mineraltillskott till hästar)    :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 07 jun-12 kl 15:47 »
Tanken slog mig..Tar ett tag innan hissen går upp..
Det är ju tamig fan inte medlen det är ju jag.

Det är ju jag själv som fått bort fanskapen.
Min maniska städning och envishet ju..

Kanske inte när vi hade löss då men dom röda är tamefan min förtjänst att jag inte hittar dom.
Kan de va så?

Dammsuger gör jag onsdagar och söndagar annars..

Alltså behöver alla ni som fått kryp på era kära höns en galning som jag.

/Majsan "kvalsterstein"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-12 kl 15:55 »
Vad tar du i timman Majsan ??? :-* :-* :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 07 jun-12 kl 21:44 »
Den här tråden har en väldigt rolig dubbelmening, då "kryptid" betyder "oidentifierad varelse".
http://www.learning4sharing.nu/kryptid-151298.html
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 08 jun-12 kl 08:02 »
- Finns på Granngården!   (mineraltillskott till hästar)    :)
Jag har sett det men nästan utgått ifrån att det är fel sort. Grejen med kiselgur är att det ska vara små partiklar med vassa kanter som förstör kvalsternas "hud" (kommer inte på vad det kallas just nu) och torkar ut dem, man ska också lägga lite i sandbadet. Det är just kristallernas vassa spetsar som gör att det skadar lungorna om man andas in det, så det verkar olämpligt att ge till hästar?? Eller blöter man upp det till dem? Men det finns i alla fall i olika storlek och det verkar dumt att köpa på måfå.

Kelpie

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-12 kl 13:11 »
Men det finns i alla fall i olika storlek och det verkar dumt att köpa på måfå.

Finns det  :o  -DET visste jag inte! hursomhelst så är den här versionen väldigt finkornig.. men så är kvalstren små de också så jag tänkte inte mer på det. Det här måste jag kolla närmare på!   :D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 09 jun-12 kl 07:34 »
Finns tom som små stenar  :-\

Kelpie

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 jun-12 kl 09:09 »
Diatom/Kiselgur tycks vara enormt populär i Storbrittanien - främst i kampen mot ohyra hos höns men samma förpackning gör reklam som maskmedel (invärtes) så jag antar att pulvret är riktigt finmalen den med. Vassheten är på 'mikroskopisk' nivå (samtidigt som det är lite sträv om man känner efter) Nästa gång jag åker dit så köper jag därifrån och jämför - men under tiden så får det bli Granngårdens...
Jag kör med pulvret och wellpappsfällor - min stackars sambo har fått höra ett antal (långa) utlägg om hur fruktansvärt en kvalsterepedemi kan vara och passar alltid på att fråga (när jag inspekterar senaste fällan) 'hur många är vi uppe i nu?'  svaret i dagsläget är ynka sju st - MEN det kan ju explodera!
Tur för våra höns att en av oss tar hotet på allvar!  >:(    ;D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 09 jun-12 kl 22:12 »
Aha du menar de där diatom earth??
De har ja faktiskt inte provat..

Nu ska ja bygga ruvbås i enträ eller Ceder till hösten.
Annars är jag väldigt inne på Citrusolja .

Jenny: sallad till hönorna är ju alltid trevligt

Sen angående dom röda så krävs det bara en jävel för att helvetet ska braka loss igen.
Jag tar aldrig några chanser speciellt inte under högsommaren då är jag extra vaksam..Snarare jag som exploderar när jag får syn på något kryp.
 Sen är jag inne på enträ till sittpinnar..

Som sagt medel gör inte tricket, bara för stunden.
Det gäller att få bort dom..

/kvalsterstein

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 jun-12 kl 22:54 »
ene-trä.... menar du att de är mindre förtjusta i det ?( de röda alltså)

Citrusolja .... gillar de inte citrondoft? Kan det då kanske funka med Åbrodd, eller Pelargonen"Dr. Westerlund"???

Jag vet ju att man traditiononellt använt torkade ormbunkar i ruvreden, för att kvalster inte ska trivas i det.... och det är klart, citrusdoft används ju mot fästing och mygg... funderar....

(Majsan- Sallad låter billigt <3)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 31 aug-12 kl 15:54 »
Hur har det gått under sommaren? Några fler kvalster eller har Stronghold haft effekt eller har ditt hårda arbete det? Om du tror att Stronghold haft en väsentlig roll så berätta gärna hur du använde det. Tack!/ Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 01 sep-12 kl 22:05 »
Jag har en liten invasion nu eftersom Anders envisas sig med att sitta på takreglarna.
Så nu kryper det.
Därför kör jag nu mej själv som vapen.

Kiselgur kan ge dom lugnsjuka eller va de va och återigen
INGA MEDEL FUNKAR EMOT DET RÖDA HÖNSKVALSTRET.

Tejp är bra. Jag är oxå bra.

Försök att få ner det på en kontrollerad nivå så du inte har dom överallt.

Satans jävla kryp..

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 02 sep-12 kl 22:32 »
Jag har en liten invasion nu eftersom Anders envisas sig med att sitta på takreglarna.
Så nu kryper det.
Därför kör jag nu mej själv som vapen.
INGA MEDEL FUNKAR EMOT DET RÖDA HÖNSKVALSTRET.
Som jag misstänkte alltså. Lycka till med kampen.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 06 sep-12 kl 21:31 »
Joru tänk va mycket pengar jag kunde sparat om jag hadde den vetenskapen för 4 år sen.

Men nu har jag bytt taktik.
Istället för att lipa i förtvivlan har jag nu det som kvällsnöje.

Att se ett litet kryp som sugit klart och sedan tror sig kunna gömma sig undan..
Kan den glömma då jag står redo med ficklampa och tejp.

Att ha ihjäl fanskapet är en sådan oerhörd njutning att jag nu ser framemot
kvällspasset varje kväll.
Ett kryp = 120000 mindre..

/Kvalsterstein

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 06 sep-12 kl 21:37 »
Henrik: HAHA..

=)

/Majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser