Jadå, jag vet att det finns en miljon andra trådar om ohyra hos höns! Har läst de flesta men hittar inte riktigt rätt beskrivning på "mina" kryp, så jag dristar mig att lägga ut (ännu) en ny tråd om kryp, sannolikt från höns

Problemet: Har i somras flyttat till ett nytt ställe. På gården finns ett gemensamt, litet hönshus. Har släppt mina höns ihop med de andra och allt var frid och fröjd. Dock har jag under sommaren några gånger råkat ut för små kliande bett på kroppen, främst benen och armarna. Bytte då sängkläder hade sedan inget besvär. Jag kopplade inte detta med hönsen då. Har haft höns i 7-8 år och har aldrig haft ohyra på dem...

Men igår, efter att jag plockat ägg ur redet, satte jag mig vid datorn och tyckte det kliade lite på händerna och armarna. Då ser jag MÄNGDER med pytte, pyttesmå kryp röra sig på olika ställen, oklart exakt vilken färg, för jag hoppade raka vägen in i duschen och slängde genast kläderna i tvättmaskinen. Tror de var brunaktiga. Vi snackar här om otroligt SMÅ kryp alltså, jag såg dem knappt. 1 mm stora kanske.
Det är inte loppor, dem har jag sett och de är större. De hoppade inte heller. Vad kan vi då ha fått oss på halsen, kan det vara hönskvalster? Men bits de på människor? Läst i en annan tråd något om ohyra från småfåglar - det flyger in småfåglar i hönsgården och snor mat. Kan ohyran komma från dem?
Tacksam för svar. Och tips om hur man blir av med dem