Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pyttesmå kryp på mig själv. Troligtvis från hönshuset...  (läst 1738 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Jadå, jag vet att det finns en miljon andra trådar om ohyra hos höns! Har läst de flesta men hittar inte riktigt rätt beskrivning på "mina" kryp, så jag dristar mig att lägga ut (ännu) en ny tråd om kryp, sannolikt från höns  :P

Problemet: Har i somras flyttat till ett nytt ställe. På gården finns ett gemensamt, litet hönshus. Har släppt mina höns ihop med de andra och allt var frid och fröjd. Dock har jag under sommaren några gånger råkat ut för små kliande bett på kroppen, främst benen och armarna. Bytte då sängkläder hade sedan inget besvär. Jag kopplade inte detta med hönsen då. Har haft höns i 7-8 år och har aldrig haft ohyra på dem... o:)

Men igår, efter att jag plockat ägg ur redet, satte jag mig vid datorn och tyckte det kliade lite på händerna och armarna. Då ser jag MÄNGDER med pytte, pyttesmå kryp röra sig på olika ställen, oklart exakt vilken färg, för jag hoppade raka vägen in i duschen och slängde genast kläderna i tvättmaskinen. Tror de var brunaktiga. Vi snackar här om otroligt SMÅ kryp alltså, jag såg dem knappt. 1 mm stora kanske.

Det är inte loppor, dem har jag sett och de är större. De hoppade inte heller. Vad kan vi då ha fått oss på halsen, kan det vara hönskvalster? Men bits de på människor? Läst i en annan tråd något om ohyra från småfåglar - det flyger in småfåglar i hönsgården och snor mat. Kan ohyran komma från dem?

Tacksam för svar. Och tips om hur man blir av med dem  8) 
Why be normal when you can be yourself?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Pyttesmå kryp på mig själv. Troligtvis från hönshuset...
« Svar #1 skrivet: 06 sep-12 kl 08:23 »
Låter som röda hönskvalster  :-X

Och ja, hönsen kan få det från vilda fåglar. Dom behöver dock inte ha varit i direktkontakt med de vilda fåglarna. Det räcker med att det har funnits ett fågelbo i närheten som har varit infekterat. När fågelungarna lämnar boet ger de röda djävlarna sig ut för att hitta nya jaktmarker....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulricaa

• -
SV: Pyttesmå kryp på mig själv. Troligtvis från hönshuset...
« Svar #2 skrivet: 06 sep-12 kl 08:51 »
...låter precis som hönskvalster ja....sök på trådar här om hönskvalster...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser