Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävbiten höna  (läst 2305 gånger)

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Rävbiten höna
« skrivet: 04 sep-12 kl 13:53 »
Hade besök av räven idag, jag lyckades skrämma i väg den men den hade en utav hönorna i munnen och släppte den när jag kom ut.
Hon är oskadd utom ett sår mellan vingarna, typ mellan skulderbladen.
Jag kan inte riktigt bedöma hur djupt det är. Har gjort rent det med koksaltlösning.
Nu vilar hon inne på toaletten.
Jag har sett henne både gå och flyga men nu sitter hon bara och ser apatisk ut.
Hon har ätit lite lite grann...
Kan det vara några inre skador tror ni?
Jag har "klämt" igenom henne försiktigt och hon ser inte ut att ha ont någonstans.
Usch man blir så orolig, min favorithöna är det också så klart.

ängesgården

• Dalarna
SV: Rävbiten höna
« Svar #1 skrivet: 04 sep-12 kl 14:02 »
kan nog vara så att hon helt enkelt är mycket chockad, lå henne vila så bleknar det snart, hade en tupp som var med om liknande angrepp, han gick aldrig på öppna ytor efter det utan höll sig efter husväggarna
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 sep-12 kl 14:13 »
Dumma räv! >:(

Det är ju svårt att säga hur svårt skadad hon är utan att ha sett henne, men det kan vara inre skador eller så är hon som föregående skrivare sa chockad och tagen av situationen.
Låt henne vila i lugn och ro.
Blir hon inte bättre inom någon dag eller om hon blir sämre ska du kanske överväga avlivning. Generellt brukar djur bli riktigt dåliga av inre blödningar så om hon piggnar till och äter och dricker är det förhoppningsvis inte det.

Håller tummarna!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-12 kl 21:14 »
Jag fick oinbjudet besök av en terrier en gång. På nolltid hade hon dödat några kycklingar och jag ertappade henne med en dvärgkochinhöna i munnen.  Hon höll den över ryggen,  men jag lyckades få henne att släppa efter en stund.  Hönan hade inga särskilt synliga skador då direkt.  Chockad givetvis. Men efter ett par dagar började hon rossla, och jag såg då blåmärken på sidorna, så jag antog att hon hade brutna revben. Hon fick antibiotika och blev  snabbt helt bra.
Kan tillägga att medicinen hette Terramycin och kom i en liten droppflaska.  Tror inte den finns längre.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

BELLAS LANTLIV

• Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #4 skrivet: 06 sep-12 kl 10:12 »
På eftermiddagen samma dag som hon blev anfallen, åt hon och drack igen och det har hon fortsatt med.
La ett ägg igår.
Hon är inte apatisk längre, men vill inte gärna röra sig.
Ja, det är väl bara att avakta och se.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 06 sep-12 kl 11:07 »
Att hon inte vill röra sig är ju inte konstigt. Hon ärt förmodligen rejält öm och leabruten i hela kroppen. Hon behöver säkert flera dagar innan hon vill röra sin onda kropp frivilligt.
Att hon äter och dricker är ett gott tecken och så länge hon fortsätter med det så tycker jag gott du kan ge henne gott om tid att läka alla ömma muskler.

Vi hade förmodligen legat på sängen och ojjat oss i minst en vecka efter en sådan misshandel  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

BELLAS LANTLIV

• Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #6 skrivet: 06 sep-12 kl 14:49 »
Ja precis! Eftersom hon äter och dricker och inte blivit sämre så kan det inte vara några allvarliga inre skador, eller hur?
Jag ska flytta ut henne i "sjukrummet" i hönshuset, där få hon vara ifred och ändå har hon lite kontakt med de andra hönsen.
Men visst måste hon ha ett starkt hjärta som inte fick en hjärtattack och dog på fläcken?
Håll tummarna för henne nu!

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser