Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras passar mina önskemål?  (läst 1428 gånger)

Tuve

• Skåne
Vilken ras passar mina önskemål?
« skrivet: 12 sep-12 kl 21:57 »
Jag skulle vilja skaffa höns som:
-är friska av sig, och har mindre benägenhet att få kalkben
-klarar ouppvärmt hönshus (Skåne)
-inte gör jättekratrar i rabatterna (små kratrar tål jag)
-kan hållas utanför grönsakslandet med typ kompostgaller (90 cm höga)

Dvärg eller stor är båda ok. Goda värpare eller ruvare kan jag anpassa mig till eftersom, bara de inte är dåliga på bådadera.

Vilka raser vet ni som uppfyller alla dessa kriterier?

Ronny

• Skåne
SV: Vilken ras passar mina önskemål?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 22:31 »
Skulle vilja svara inga eller alla. Men jag gör ett försök på mitt lilla vis.
1  Friska? Det beror inte så mycket på ras. Mindre benägna för kalkben? Slätbenta (ej benbefjädrade)
2. Även om en del menar att alla hönsraser är lika köldhärdiga/känsliga, så håller jag på någon av lantraserna här.
3. Mindre höns gör mindre kratrar än stora. Höns gillar att ligga under buskar i soligt läge.
4. Man kan vingklippa, om detta  skulle bli ett problem. Görs det rätt är det inget som hönsen mår illa av.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 09:39 »
Sussex, sprätter iofs ganska kraftigt om de vill. Welsumer dvärg (welsumer överlag brukar väl vara kända som dåliga flygare) Eller vilken blandras som helst kanske? Kolla runt så hittar du någon typ och färg du tycker lite extra mycket om.  ;D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-12 kl 10:11 »
Sussex (och liknande)  kan sprätta, ja. Jag fick förvisa mina från vårdade delar av trädgården. De sprätte fram knytnävsstora stenar ut i gräsmattan, inte så roligt när man kom med gräsklipparen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bulan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 sep-12 kl 10:20 »
Utifrån min ringa erfarenhet så säger jag Dvärg Wyandotte... Tycker jag stämmer gott in på din önskemål. Underbart trevlig och vacker ras dessutom som lägger ganska små men väldigt fina ägg  :)
Bulan

Alvbåge

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 13 sep-12 kl 10:36 »
Hedemorahöns FTW! Eller kanske en skånsk allmogeras; Blommehöns.
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 23:00 »
Men mina Hedemoror flyger jätte bra,men mina "små" orpington flyger inte alls,dom bara klumpar sig fram ihög fart och vingarna utbredda  :) Mina Isbar är som små fina prinsessor ganska smidiga men inte flaxiga.Orparna gör iofs. stora kratrar.Men det är en jätte mysig ras  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 sep-12 kl 03:09 »
Skånsk blommehöna - absolut!  ;)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser