Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälta  (läst 712 gånger)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
Hälta
« skrivet: 13 sep-12 kl 11:26 »
En av mina hönor  (Tova, 1½år) har börjat halta.
Det har hållit på en tid och blivit värre, nu har hon svårt att stödja på foten och gå. Jag har undersökt hennes ben/fot och hittar inget fel. Fin i trampdynan, känner inga svullnader men foten ser lite mager ut jämfört med den andra. Smörjt hennes ben och de känns varma bägge. Inte stel i tåna. Hon äter och hänger med så gott det går men jag ser att det gör ont.
Någon som vet vad som orsakar hälta? Själv tänker jag på kraftig stukning eftersom hon är rundnätt ::) och inte flyger upp på pinnen så bra.
Vad tror ni?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hälta
« Svar #1 skrivet: 13 sep-12 kl 13:40 »
Jättesvår fråga då det finns riktigt många sjukdomar på höns som har hälta som symptom.

Vill man försöka klura på vilken orsak det kan vara, får man titta på alla "egenheter" hönan har.
Det enda någorlunda rätta svaret får man först då hönan är död och om SVA obducerar den då..

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser