Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart dags för säsongen för blåbärsplock - men hur torkar jag dem bäst??  (läst 3882 gånger)

LenaWB

• Uppland
Provade att torka i min elektriska tork förra hösten men det blev inge bra, klibbade ihop och tog evigheter...någon som har kommit på bra sätt så får ni gärna dela med er...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Lena i Fjollträsk

• Gäst
Inga tips, torkar med eletrisk apparat jag med. Och jag håller med det tar evigheter med torkapparaten (nog beroende på att det är hög vattenhalt i bären), men det är gott med torra blåbär till glass och yoghurt.

morris matte

Jag brukar torka blåbären på papper (tidningspapper går också men blåbären kan fastna). Jag brer ut dom på pappret och ställer dom sedan i korsdrag. Det tar max två dagar om bären ligger glest så att korsdraget kommer åt.

christelle

• Blekinge
Nu har jag inte provat torka blåbär men torkar svamp, frukt och kryddor etc på ett myggnät uppspänt på en träram som riggas över ett vanligt (olje)element med värme på - torrt inom nåt dygn, eftertorkar över kylen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

Blåbären har ju ett vaxhölje utanpå skalet (det är därför de är blå) som bla skyddar mot uttorkning, det borde gå fortare att torka dem om man först mixar dem.

Ingen skulle ju torka nypon eller tomater hela!

JFOT

• Östergötland
Vi torkar i en vanlig OBH-tork och det tar lite längre tid men man kan också börja i torken för att komma igång och sedan hälla upp det på ett vanligt nät.

Blåbären har ju ett vaxhölje utanpå skalet (det är därför de är blå)

Alla blåbär jag har sett är blå rakt igenom?

kurt

Det finns svarta blåbär i skogen, mutanter som brukar kallas skomakarbär som saknar vaxhinnan som ger den mattblå färgen. Men även utan vaxhinna så hindrar skalet avdunstning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5b%C3%A4r

Comarum

• Skogseremit
    • Dalarna

Länkar till några gamla trådar om torkning av blåbär, lingon mm.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=138104.msg1297771#msg1297771

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=96224.msg843358#msg843358

Blir jättebra med torkade bär, och håller sig i flera år. Om man tycker att det tar för lång tid att torka blåbären hela så går det säkert bra att göra som med lingon, mosa dem först. Men är fint med små blåsvarta "blåbärsrussin"!

Träd, stjärnor och stenar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

92 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser