Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan vill in till kycklingen - vad göra?  (läst 839 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Hönan vill in till kycklingen - vad göra?
« skrivet: 02 okt-12 kl 16:21 »
Har en maskinkläckt brahma-kyckling som fick flytta ut i hönshuset i förrgår. Brahma-hönsen är väldigt intresserade o står mkt bredvid buren o skrockar. När jag nyss tittade in står en höna (ledarhönan tror jag) på taket till buren o försöker "gräva" sig genom.

Nu är frågan; låta det vara som det är (han är 6 v) eller släppa ut o hoppas att hon tar honom under sina vingars skugga. Tycker han är lite för dunig för att släppas ut utan "skydd" än. Är rädd för massiv jakt ute i hägnet om det inte funkar...det är rätt så smetigt där just nu pga allt vatten som kommer ner från himlen den sista tiden. Kan bli platt fall o ngt brutet för min del om det blir jakt...

Skulle vara kul om de knöt an...

Ngn fler som ngn ggn önskat sig en kristallkula?  ::)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Kringlan

• Östergötland
SV: Hönan vill in till kycklingen - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-12 kl 17:04 »
Svårt att veta om det är modersskänslor, nyfikenhet eller jaga-bort-inkräktar-instinkter hos den "grävande" hönan..
Men,
Värt ett övervakat försök tycker jag. Börja med kycklingen och just den "intresserade" hönan på en väl avgränsad plats så du slipper springa marathon för att få fatt på hönan om hon pickar den. Du kan ställa ett kompostgaller i ett hörn så kan kycklingen springa undan.

OM hon tar den under sina vingar kommer hon ju försvara den mot resten av flocken om det behövs.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 02 okt-12 kl 17:56 »
Hebbe bor i en bur av kompostgaller! Jag stängde för luckan så att de var ensamma där inne. Hon for runt som ett torrt skinn o skrockade sig nästan fördärvad. Jag öppnade upp en bit i gallret o till slut hittade hon in. Hon var mest intresserad av "inredningen" o när Hebbe kom för nära fick han sig ett nyp. Efter 2 nyp gav jag henne en dask i baken så hon gick ut o så satte jag ihop gallret...lagom är bäst! Hönan visade intresse för backen som jag använt som reden, hade ställt den på fel plats då vi varit därinne o byggt. Fyllde den med gräs o ställde den i "rätt" hörn o hon lade sig ögonaböj. Kanske var hon bara värpsjuk... Får se hur hon agerar imorgon.  :)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 02 okt-12 kl 19:47 »
Det kan ju gå. Jag köpte en ensam kyckling/unghöna en gång, minns inte hur gammal den var men den var ju naturruvad och "avvand" så kanske 9 veckor eller nåt? Ledarhönan adopterade henne och beskyddade henne.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 02 okt-12 kl 20:04 »
Frågan är hur många nyp man ska acceptera från hönans håll?

Nu verkar det ju mest som om hon var värpsjuk men men...är hemma o VAB:ar imorgon med så då kan jag titta till dem lite extra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser