Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrubbhyvlar  (läst 3942 gånger)

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
Skrubbhyvlar
« skrivet: 04 okt-12 kl 22:21 »
Är det någon som vet var man kan köpa skrubbhyvlar till ett hyggligt pris? Behöver ca 4 stycken
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

gopo

SV: Skrubbhyvlar
« Svar #1 skrivet: 08 okt-12 kl 11:15 »
Loppisar kanske! Det finns säkert skrubbhyvlar som ligger o skräpar i slöjdsalar ute i skolorna, jag skulle kolla om du kan köpa där!

Annars finns det på http://hyvlar.se/skrubbhyvel?filter_name=skrubbhyvel

men kanske lite för dyrt!

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 okt-12 kl 23:04 »
Tack för svar. Ja, jag har kontaktat några skolor men Nej, Skrubbhyvlar? Vad är det?
Loppisar är så klart ett alternativ som jag besöker så ofta jag kan. Har inte hittat några ännu, men däremot navare som jag varit på jakt efter.
Hyvlarna via länken är ju väldigt läckra men ack så dyra.
Tack ändå.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

gopo

« Svar #3 skrivet: 10 okt-12 kl 14:26 »
Lycka till! Annars är det ju kul att tillverka hyvlar! Det är så jäkla kul att hyvla med skrybbhyvel!

gopo

« Svar #4 skrivet: 10 okt-12 kl 15:37 »

gopo

« Svar #5 skrivet: 10 okt-12 kl 15:40 »

tretrop

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-12 kl 08:26 »

Du kan ju alltid ta en putshyvel och modda, ge stålet en kraftigare rundning och ev. öppna spånöppningen mer. Om 1300 är ack så dyrt, så kan man ju alltid fråga om rabatt om man ska ha 4st... det har funkat för mig att pruta!

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-12 kl 17:46 »
Får man fråga vad du ska ha fyra st till. Jag har en jag kan av vara för ett par hundringar.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 11 okt-12 kl 20:42 »
Hej och tack för svar, länkar och tips på att modda hyvlar. Jo, jag är lärare i träslöjd och dessutom snart författare i samma ämne. Böckerna som jag släpper kommer att kräva lärarhandledning så därför utrustar jag en lokal just nu med diverse verktyg för att kunna ha lektioner till lärare som behöver lärarhandledning. Min instruktionsbänk (som är i stort Komplett) samt fyra elevhyvelbänkar med verktygsskåp. Därför vill jag ha tag i fyra skrubbhyvlar och helst likadana.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 okt-12 kl 16:29 »
Låter intressant! Kul att du satsar på de gamla handverktygen, har en känsla av att de blir allt sällsyntare inom skolan?

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 12 okt-12 kl 16:46 »
En gammal putshyvel av trä med eggen omslipad och spånöppningen förstorad brukar bli en bra skrubbhyvel precis som tretop säger. De där gamla putshyvlarna brukar sällan kosta mer än 100 kronor i inköp. Jag ser ingen orsak till att de skulle behöva vara exakt likadana.
Om du har tid är det inte heller svårt att göra några skrubbhyvlar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 12 okt-12 kl 19:26 »
Var på loppis vid en nerlagd skola och där såldes just handverktyg som använts i träslöjden bland annat. Givetvis fick några lådor följa med hem men det mesta har legat oanvänt. Letade i lådorna nyss och hittade 4 likadana hyvlar men de verkar mer ha misshandlats som putshyvlar? Eller är det skrubbhyvlar? Om du vill ha hyvlar med den äkta proveniensen och patinan är dessa 4 "skönheter" ett riktigt klipp :D.

Nej men har de flitiga eleverna försökt plana sulorna genom att först måla de gröna? Notera att smärre drag på brynet behövs för att få upp den där riktiga skärpan...  :P

Stålen är av anrika Erik Anton Berg åtminstone, notera de små märkena efter de nätta precisionsslagen av hammare på hyvelstålet.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 13 okt-12 kl 00:10 »
Halloj allihopa. Och tackar för feedback. Enda anledningen till att jag vill ha 4 likadana är att ingen elev ska tycka: Ah men din är mycket bättre. Självklart så kan jag modda eller tillverka egna hyvlar. Jag hade bara inte tänkt tanken.
Humle: Jag fattade inte: Är dom där fantastiska hyvlarna till salu? Tyvärr så vet jag ingen skola i min närhet som ska läggas ned.
Tjipp, tjipp Micke
Hälsningar från Michael

Humle

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 13 okt-12 kl 13:18 »
Lucky luke 300 kr + frakt och de välskötta hyvlarna med smärre skönhetsproblem dina :P.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser