JohnA, jag hade varit beredd att jubla över bränsleförbrukningen du kommer ner i i din V4, om det inte hade varit för hastigheten, du ligger väl inte i 40 på 50-väg och liknande och provocerar fram en massa farliga omkörningar?
Det är ju inte ditt fel, och inte rätt, men många har väldigt svårt att behärska sig om det är bökigt att köra om någon som ligger 20% under gränsen för vad man får köra.
Jag är ju inte en ecodriver av dina mått, men jag hamnar iaf nästan 2 dl milen under dig i en modern 140 hästars golf bensin i stadstrafik.
Men det är klart, 2 dl milen blir ju ingen pengabesparing eller miljöbesparing om bilen går någon mil ibland som kan motivera att tillverkningen av en ny bil.
Det ska väl inte jämföras med att köpa en helt ny bil heller, för 30 000:- får man en snålbil som du lätt borde kunna minska din förbrukning med mer än 2dl per mil, alltså 3:-/mil i bränsle, fullständigt betalt sig på 10 000 mil. Katalysator. Restvärde på snålbilen eller Saaben kan dras i ekvationen.
Sen blir det ju svårare att väga in om du kör på extra förmånlig försäkring eller lättare kan laga V4:an själv, och trivs med det, det är ju snarare sånt som är avgörande i ditt fall om du bara ser till din situation och struntar i katalysatorn, om du kör tillräckligt för att en snålare bil ska löna sig på bränslebesparingen. Jag tror inte att du skulle vinna på att byta bil, även om du skulle kunna få ner bränslekostnaden 3-5:-/mil eftersom alla bilar behöver service, och om du kan din V4 utan och innan vad gäller körning och service och trivs med det så förstår jag inte hur något skulle kunna tävla med din V4 i din situation förutom möjligtvis en cykel för kortare sträckor.
Om man kör en del och inte har möjlighet att mecka själv och valet står mellan att skaffa en V4 eller en snålbil för 10 till 20 tusen kronor mer tror jag att snålbilen är ett bättre alternativ, ACn, om det finns någon, brukar ju gå att stänga av, ACn påverkar inte bränsleförbrukningen nämnvärt när den inte används.