Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  System för källsortering  (läst 3835 gånger)

Carina Von C

• Norrbotten
System för källsortering
« skrivet: 18 jan-07 kl 13:11 »
Jag behöver råd och tips angående källsortering. Jag har ett litet kök från 50-talet, som inte riktigt passar för dagens behov. Jag har få skåp och köket är litet. Mitt bekymmer är att källsorteringen inte fungerar. Papper är det inga problem med, men resten...

Tur att jag har snälla sopgubbar, för i brännbara slinker det ner ett och annat. Men blir det ett för starkt intresse för min soptunnas innehåll så kan jag inte hålla på att fuska längre.

Jag har väl en halvmil till närmaste återvinningstation, så jag vill ju helst samla på mig lite innan jag far dit. Men var ska jag ha skiten nånstans?

Finns det någon därute med källsorteringstips, så jag får någon struktur på det hela. Får jag fason på detta kan jag kanske tjäna in nån krona på att ha färre tömmningstillfällen.

Molly
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Gryning

• Mirandas have
Re:System för källsortering
« Svar #1 skrivet: 18 jan-07 kl 13:24 »
Vad tar de emot på återvinningsstationen?

Vi (2 vuxna, 3 barn i skolåldern) komposterar själva, är det nånting för dig? På sommaren fyller vi en 5 l hink per dag med hushållsavfall till komposten, vintertid när man inte gör av med lika mycket (egna) råvaror blir det lite mindre.

I vaskskåpet under diskbänken har vi dessutom fyrkantiga behållare för hårdplast, förpackningskartong och metall. Samt en påse för "övriga sopor". På köxgolvet i en hörna en samlare för tidningar. Glas som inte återanvänds till syltburkar och så ställs på arbetsbänken tills någon orkar ta dem med ut till garaget. I garaget har vi också hyllor där vi samlar upp sånt osm ska till återvinningscontainrar.

Vi har en "liten" soptunna (det finns dubbelt så breda som vi erbjöds när vi hade blöjbarn)  som vi fylller till hälften/två tredjedelar var 14 dag. Är lite nyfiken på hur ni andra tänker kring avfall.

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 18 jan-07 kl 13:26 »
Vad sägs om en varmkompost? Framgår inte om du bor i hus eller lägenhet, men ska ju kunna funka även om man bor i lägenhet (balkong). Då brukar man få billigare soptaxa.

Annars kan jag instämma, behöver också smarta lösningar.
Först och främst för:
Plast, både hård och mjuk
Metall
Glas

Funderar på någon sorts hylla som man kan hänga två-tre platta "hinkar" eller liknande ovanpå varandra. När det är dax att tömma ska man bara lyfta av "hinkarna" och ställa i bilen.
Tycker det blir för joxit  ::) att flytta över skräpet till en papp/plastkasse när man ska åka iväg (som jag gör nu).
/Attis

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jan-07 kl 13:42 »
oj, jag lider varje dag jag är tvungen att kasta organiska sopor i sopnedkastet...
tvungen och tvungen, man kan ju samla en påse och slänga ute i skogen, men det blir inte så ofta.
En gång i tiden hade jag en kompost på balkongen. Det funkade faktiskt rätt bra, blev lite sumpigt, men det var nog mest för att jag  inte var nån hejjare på kompostering. Kompostjord blev det i varje fall..

Funderar just nu på att skaffa en bra hink med lock, och samla till morsans kompost.
Det kan gå nån vecka mellan gångerna vi ses, och det är ju rätt lagom både mängd och tid så det inte börjar lukta för mycket..

För ett tag sedan  i nån tråd, hade någon en strålande ide, att samla kompostmaterial från jobbet. Det vore nåt, här slängs det massor med kaffesump t.ex, och matsalens alla skal och rester!  :o :o
« Senast ändrad: 18 jan-07 kl 15:11 av Eulalia »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 18 jan-07 kl 14:11 »

Vi har en "liten" soptunna (det finns dubbelt så breda som vi erbjöds när vi hade blöjbarn)  som vi fylller till hälften/två tredjedelar var 14 dag. Är lite nyfiken på hur ni andra tänker kring avfall.

Vi har nånslags mellanstor soptunna (kommer inte ihåg hur många liter den är på). Den töms var 14:e dag och är aldrig full. Vi komposterar det mesta som går att kompostera, papper och kartong eldar vi en del och använder som marktäckning i trädgården (vi har dagstidning, så det blir en del papper), resten (gansla lite) går till återvinningen. En del tidningspapper går i komposten oxå.

Glasburkar av vettigt format diskas o sparas till syltburkar, resten till återvinning. Vi försöker oxå vara noga med att lägga mjölkkartonger, plastförpackningar o sånt i återvinningen, men en del slinker ned i soptunnan  :-[

Till komposten har vi en 5-litershink i köket, det blir 1-2 sådana per dag. Annars har vi vanliga pappkartongen i köket som vi samlar resten i och så bärs det ut i nån av bilarna när kartongerna blir fulla. Förhoppningsvis kommer sen någon ihåg att stanna vid återvinningsstationen - vi har en vid skolan och en på vägen till mitt jobb, men ändå blir de där kartongerna på nåt mysko sätt kvar i bakluckan... ???

Vi har alldeles för mycket sopor, jag begriper inte hur de kommer in i huset  ??? ???

Purpurea

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jan-07 kl 16:34 »
Jag har sett en lösning med sortering i en kökssoffa. Bara att lyfta på locket och lägga i rätt fack. Facken lyfter man ur när de är fulla och traskar iväg med till bilen/sopstationen. Soffan var en gammal ombyggd sak som stod i en hall då köket var för litet. Annars är ju tanken god med dubbel funktion.

Mängden glas besparas om man köper refill så mycket som möjligt. Små plasthinkar för ex lingonsylt, mjölk- och äggkartonger etc har jag bekanta som samlar till barnens pysselsessioner. Perfekt avdumpningsplats.  ;D

Men ibland slår min lata sida till - jag slänger utan rim och reson och fölåter mig efteråt med en mängd ursäkter! Man får bryta ihop ibland...  ;)
Svaret på allt är 42...

Varg-älva

• Finland
« Svar #6 skrivet: 18 jan-07 kl 17:06 »
Under vår diskbänk hade vi en vagn som gick att dra ut. Opraktiskt när man ska sortera. Jag skruvade lös den och har i stället fyrkantiga hinkar som står på rad bredvid varandra. Väljer man kantiga så ryms det bättre... Ute i tamburen (kall) har vi två hinkar, en för glas och en för metall, plus en plastback att fylla tidningar i. Bara att slänga i bilen när de är fulla.
Överlag lönar det sig att anväda kantiga kärl, de tar mycket mindre plast än runda. Och olika vagnar och liknanade där kärlen står på rad är ett otyg.
Nu för tiden har vi tur, bor bara ca 150 m från insamling av papper, metall, glas och batterier, fast nog samlas det på hög i alla fall.

robinason

« Svar #7 skrivet: 18 jan-07 kl 19:53 »
Har man inte möjlighet till varmkompost så vill jag slå ett slag för maskkompost. Har en sådan på jobbet, i klassrummet (är lärare). Men för många år sedan när jag bodde i stockholm så hade jag en fungerande maskkompost i köket. Fungerar toppen om man sköter den på rätt sätt.

/Robert

signe

« Svar #8 skrivet: 18 jan-07 kl 21:29 »
Var kan man få tag i kompostmask så här mitt i vintern, nån som vet?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #9 skrivet: 19 jan-07 kl 18:54 »
Det är väl svårt att skicka, det är ju faktiskt levande djur, annars kunde du fått av mig.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #10 skrivet: 21 jan-07 kl 19:40 »
Vi har den minsta modellen på soptunna man kan ha här, hur många liter vet jag inte. Den töms var 14 dag och är halvfull varje gång. I sopskåpet i köket är det så mycket rör från diskmaskinen och slasken att det bara får plats en sopbehållare och en hink till komposten. Vi samlar papper och kartonger i en papperspåse som står i en garderob. Mjukplast, hårdplast, metall och glas har vi i en lagerhylla med backar i källaren. försöker att återvinna det mesta innan det slängs. Klippte t ex gummisnoddar av ett par gamla diskhandskar häromdagen. ;)
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

188 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser