Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler om lösspringande jakthundar?  (läst 13459 gånger)

09

• -
SV: Sv: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #40 skrivet: 18 okt-12 kl 07:30 »
Sätt upp ett staket skulle jag säga. Det är även bra när ni framöver skaffar hund. Det är helt omöjligt att få jakthundar att "fatta" att dom inte får springa över din gård...

Har stor tomt med mycket naturtomt, stenar och sly så det är inte lätt att sätta upp staket... Har staket mot vägen, men resten av tomten blir svårt.

09

• -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #41 skrivet: 18 okt-12 kl 07:38 »
Du behöver inte sätta upp staket. Det är så att säga inte brottoffret som skall drabbas i ett sådant här fall. När vi hade liknade problem för ett par år sedan så fick jag rådet av polisen att omhänderta hunden och åka ned och lämna den hos dem på stationen. Sådant brukar få hänsynslösa jägare att tänka till.

Jag menade aldrig att denna tråden skulle handla om hur "hänsynslösa jägare är".
Denna jägaren var MYCKET trevlig och bad om ursäkt och ville gärna ersätta, jag sa dock att ersättning inte behövdes eftersom det var en ungtupp som ändå skulle slaktas.
Han sa även att denna hunden inte skulle användas till jakt mer efter detta.
Jag har inte varit med om någon otrevlig jägare som inte vill ta ansvar för sin hund.
De hundar som brukar springa över tomten vet jag inte vem som äger, så det är ju inte heller säkert att ägaren/jägaren vet om att hundarna brukar springa här.

Att fånga in jakthundarna är ju inte helt enkel.
De gånger jag har ropat åt hundarna för att försöka jaga bort dem så har de inte ens tittat åt mig, så att locka dem till mig går nog inte så lätt.

Existens!

• Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #42 skrivet: 18 okt-12 kl 09:01 »

jo tomten tillhör jaktmarken, den är en del av viltvårdsområdet. däremot så undviker man ju att ha jakthundarna uppe mot stugor etc för att inte reta upp folk men hela tomten eg även gårdsplanen ingår i jaktmarkerna.

Ja, om det finns ett vvo så kanske det är så..  Men det är nog inte lika vanligt i södra sverige som uppe hos dig. På mina marker är det ingen som har nån jakträtt.

( och nu har jag inte kollat var TS bor )

Dela detta:

* Inloggade just nu

205 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser