Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålla surdeg levande hur  (läst 12309 gånger)

vixol

• Finland
SV: Hålla surdeg levande hur
« Svar #20 skrivet: 27 sep-12 kl 20:22 »
Det håller jag med om. T.o.m. på de "surdegar" man kan köpa från Kronjäst så ska man tillsätta jäst när man bakar...har man inte missat poängen då?
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

Missann

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 27 sep-12 kl 21:18 »
T.o.m. på de "surdegar" man kan köpa från Kronjäst så ska man tillsätta jäst när man bakar...har man inte missat poängen då?
Jooo, jag vill ha surdegsbröd för att slippa jästen.
Dels slipper jag köpa jäst (som sen kanske "försvinner" i kylskåpet) o dels kan jag baka när jag vill.
Har fått för mig att min kropp o framförallt min mage mår bättre utan jäst.

Har dock inte bakat utan köpt bröd på sistone o mår därefter...

vixol

• Finland
« Svar #22 skrivet: 27 sep-12 kl 21:25 »
Den långa jäsningen ger ju smaker som jäst-degar bara kan drömma om. Den hårda skorpan som blir är ju en hel kulinarisk upplevelse bara den :-)
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 30 sep-12 kl 00:41 »
Instämmer verkligen.

Ekologiskt eller inte spelar kanske ingen roll vad det gäller om surdegen lyckas eller inte, men däremot så får det gärna vara fullkornsmjöl. Då finns större chanser till att kulturbakterier finns med. Grovt rågmjöl är därför lättare att starta upp än fint osv.

Kul att allt fler provar på surdegsbak, det är verkligen gott och nyttigt (jämfört med köpebröd som många får gaser i magen av).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Meissner

« Svar #24 skrivet: 30 sep-12 kl 19:14 »
Har nyss lyckats baka mitt första surdegsbröd och är jättenöjd! Inte för att brödet blev det godaste ever, men för att jag lyckats från grunden :) Lite smaklöst blev det, mest troligt för att jag inte hade i lika mycket salt som stod i receptet... :)

Hur som helst så startade jag min surdeg på russinjäst och vetemjöl. Russinjäst är ju inte alls jäst, utan vatten och russin som stått några dagar så russinen börjat jäsa. Sedan tar man det vattnet och använder i surdegen! Min surdeg blev huuur fin som helst av det, och nu bor den i kylen och matas 2ggr/vecka. Direkt jag matat den så bubblar den upp igen, så jag behöver inte ha den framme för att den ska "komma igång", den tackar för maten direkt :P Man kan göra russinjästen på andra torkade frukter också, typ aprikoser, plommon etc. Ger väl fin smak till brödet också antar jag :)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

amenemhet

• Dalarna
    • Ometeotl
« Svar #25 skrivet: 15 nov-12 kl 18:07 »
Hejsan

Jag förstår inte varför så många envisas med att mata med vetemjöl?
I mitt tyckte ska surdeg startas och underhållas med rågmjöl.

Jag har en kultur som står i kylen bestående av kultur, rågmjöl och vatten blandat till filmjölkskonsistens.
Där står den till jag ska baka surdegsbröd. Då tar jag halvlitern och häller i den med det som ska förökas och låter detta stå ett dygn.
Vanligtvis 1 liter rågmjöl och 1-1.5 liter vatten. Tills det känns som filmjölk helt enkelt.
Efter ett dygn häller jag tillbaka en halvliter av den förökare surdegslösningen i burken och ställer i kylen.
Där håller den minst en månad. Minst. Jag skulle påstå att den klarar ett halvår utan problem.
Den skär sig med tiden så ibland skakar jag om den så bakterierna ska komma åt all råg.
Men desto mindre jag rör den desto bättre mår den. Tills nästa förökning.
Denna lösning går utmärkt att frysa eller torka på bakplåtspapper vid något varmt ställe.
Och den jäser upp fantastiska surdegsbröd med både råg, korn och vetemjöl i.

Kom ihåg, less is more!

/Richard
« Senast ändrad: 15 nov-12 kl 18:14 av amenemhet »
http://amenemhet.wordpress.com/ - allmänt pyssel i mitt liv för att berika själen

Luxortion

• Danmark
« Svar #26 skrivet: 23 feb-13 kl 01:17 »
Jag slänger/använder hela surdegen utom en matsked. Sen matar jag med ca 1dl rågmjöl (funkar bäst och jäser kraftigast tycker jag) häller i vatten och rör till det blir som tunn havregrynsgröt ungefär och stoppar in burken i kylskåpet. Kommer igång med detsamma. Klarar sig 2 veckor utan matning. (har också överlevt 4 veckor en gång)
Håll koll på hur mycket surdegen höjer sig. Har bäst jäskraft precis efter att den har toppat.
Det är lättast med en gennomskinlig burk.

Jag gör altid en fördeg som får stå över natten och som jag sen använder i själva degen. Jästiden varierar med temperatur, surdegshumör, luftfugtighet. Tycker det är bäst att låta degen jäsa till knappt dubbel storlek.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #27 skrivet: 23 feb-13 kl 07:21 »
jag har inte läst hela tråden men ser min surdeg lite döende ut brukar jag förutom den vanliga matningen ge lite honung el rivet äpple (vanligast honung) och inte ha den i kylen några dar (mata den varje dag då) då bubblar det på friskt snart igen.
om jag gör rätt vet jag inte jag är inne på min andra surdeg och min nuvarande är snart 2 ½ år
men det har varit väldigt mkt trail and error och hjärt och lungräddning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser