Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stollerecept  (läst 1589 gånger)

lolle

• Gäst
stollerecept
« skrivet: 06 jan-07 kl 16:59 »
Stolle är väl ett tyskt bröd med frukt. har någon recept ?

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:stollerecept
« Svar #1 skrivet: 06 jan-07 kl 17:32 »
Gör det något om receptet är på tyska? Om det går bra, gräver jag fram ur mina gömmor.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Carina Von C

• Norrbotten
Re:stollerecept
« Svar #2 skrivet: 07 jan-07 kl 17:14 »
Här kommer ett recept ur boken Rosendals Trädgårdscafé av Monika Ahlberg mfl

Rosendals Stolle ( 2 små eller 1 stor)
200g fikon
160 g aprikoser
2 3/4 dl sultanarussin
100-125 gr syltade apelsinskal
1 1/2 dl konjak
200 gr smör
1 1/2 dl strösocker
3 ägg
3 1/2 -4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1-2 tsk malen kanel
1-2 tsk malda nejlikor
1 tsk malen ingefära

Hacka frukten fint för hand. Om man gör det i maskin blir det för kletigt. Blanda all frukt med konjaken och låt står över natten.

Rör smör och socker vitt och poröst. Tillsätt äggen ett i taget ioch sedan fruktblandningen.

Blanda vetemjölet med bakpulvret och kryddorna. Rör ner det i smeten och blanda väl.

Klicka upp smeten i smorda och bröade avlånga formar. För det mindre  kakorna används formar på en liter, till den större en tvålitersform. Låt smeten vara ojämn på ytan så ser kakan mer "levande" ut när det är färdiggräddad.

Grädda i 175 grader  i cirka 45-55 minuter. Sänk ev. gradantalet på slutet. Kakan är mycket hållbar och smakar nästan bättre dagen efter.  Pudra kakan med lite florsocker innan den serveras.

Jag har inte provat receptet så någon smakgaranti kan ej utlovas!

Molly

"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser