Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  introducera ny tupp  (läst 1701 gånger)

Sally

introducera ny tupp
« skrivet: 05 jan-07 kl 12:16 »
I helgen ska jag ta emot en ny stilig grå silkestupp (omplacering pga störda grannar där han nu bor). Jag har redan "många" tuppar och de kommer bra överens. Hur introducerar jag den nye tuppen på bästa sätt? För något år sedan tog jag hand om en annan omplacering. Han fick till en början vara i en egen bur så att han lärde känna flocken. Försökte flera gånger släppa ut honom och då började han gå rakt österut tills han kom till "stora vägen" VARJE GÅNG! Det höll på ett tag tills han blev förtjust i en av hönorna och nu håller han sig hemma och mår bra. Tror ni att jag kan ha honom i bur dagtid och på pinne hos de andra nattetid?

//Sally
Går det...så går det!

Sally

Re:introducera ny tupp
« Svar #1 skrivet: 09 jan-07 kl 23:12 »
So far, so good! Jag har en stor "kaninbur" med högt i tak på 13 kvadratmeter i anslutning till hönshuset. Där får tuppen vara dagtid, så han lär känna sina nya kompisar. På natten sätter jag in honom hos de andra. Innan det blir ljust flyttar jag ut honom igen. Det har fungerat mycket bra. De "gamla" hälsar honom med små kluckanden och knorrningar när han kommer in på kvällen. Han verkar vara en lugn tupp. Vi får se hur det går när han också får gå fritt. Det är han inte van vid sedan tidigare, men om han får vänja sig lite i  taget och ev. får en ny fru i buren innan han kommer lös håller han sig nog hemma... ;D

//Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser