Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönors och grannars beteende  (läst 1445 gånger)

Helenan

• Gäst
Hönors och grannars beteende
« skrivet: 17 jan-07 kl 22:03 »
Jag tycker verkligen att de är härliga mina hönor. I våras fick jag en tuppkyckling, enda kycklingen jag fick. Mamman övergav honom ganska snabbt så han fick klara sig själv och de andra var inte särskilt snälla mot honom. Han växte upp och helt klart började han bete sig som en tupp och gol lite emellanåt. Hönorna brydde sig inte om honom och han fick alltid vänta på gosakerna till sist. Men han drog iväg på längre och längre turer och alla hönor (alla fyra alltså) hängde på. Jag har ganska liten trädgård men de gick över gatan och letade mat på granntomter åt alla håll. Grannarna hade inget emot det men tuppens galande har vi inte tillstånd för så när han blev tillräckligt stor fick han sluta sina dagar.

Jag passade på att ta honom på morgonen någon gång i september just när de skulle ge sig av till baksidan av huset och nackade honom när hönorna var på baksidan. Det dröjde dock bara fem minuter så kom alla fyra tillbaka och så väldigt förskrämda ut. De gick in i hönsgården och där stannade de enda till i december då de började gå en tio meter från hönshuset igen. Vid det laget var gräsmattan utanför hönsgården nästintill lika obefintlig som i hönsgården och jag började jaga över dem till baksidan när jag släppte ut dem. Ni har de från baksidan fortsatt över vägen och letar sig längre och längre bort. Idag var de på andra sidan av granntomterna där jag inte kunde se dem längre och så ut att vara på väg ännu längre bort!

Och då kommer vi till grannars beteende. Varenda dag som hönorna går ut på vägen kommer det någon och ringer på och säger att våra hönor har rymt.

"Ja jag vet" säger jag "de går hem snart". Alla är verkligen genuint oroliga att någon hund ska skrämma dem längre bort eller ännu mer att en bil ska köra på dem. Om barna leker på gatan tror jag dock inte någon skulle säga till. :-\

« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 22:04 av Helenan »

Sally

Re:Hönors och grannars beteende
« Svar #1 skrivet: 17 jan-07 kl 22:23 »
Samma här! Mina höns är ofta ute på åkern vid sidan av vägen. Många tror att de "rymt". När jag förklarar att de inte "rymmer" utan vet var de bor tittar de på mig som om jag vore tokig  ;D, vilket inte är helt fel...

Sally
Går det...så går det!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-07 kl 22:27 »
Samma här! Mina höns är ofta ute på åkern vid sidan av vägen. Många tror att de "rymt". När jag förklarar att de inte "rymmer" utan vet var de bor tittar de på mig som om jag vore tokig  ;D, vilket inte är helt fel...

Sally
vilket då? att du är tokig eller att dem verkligen har rymt?

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 17 jan-07 kl 23:25 »
*skrattar*
Mina grannar "hjälpte till" att jaga hem hönsen efter varje gång de "rymt" förra sommaren....
Jag hade inte hjärta till att säga att hönsen kommer hem själva om en stund.... :-[

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-07 kl 23:34 »
erkänn Manne, du hade fasligt roligt åt skådespelet! inte hjärta va :-D
Och så fick de lite motion (grannarna, inte de stackars hönsen)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #5 skrivet: 17 jan-07 kl 23:35 »
Hmm, ja... om inget annat är det ett bra sätt att lära känna sina grannar på!  :)
Why be normal when you can be yourself?

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #6 skrivet: 19 jan-07 kl 02:04 »
 :D :D
Har bra kont med mina grannar, men skrattade gott när den lätt överviktiga herr Persson skulle "rädda" ett gäng tonårskycklingar bort från vår lilla gatstump, för att de inte skulle riskera att bli påkörda.

Herr Persson låg sämmre till gällande påkörning, än kycklingarna som med smidiga skutt hoppade in genom vår häck när en bil närmade sig.
 ;D ;D

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser