Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man räkna med att en bockkilling på 3,5-4 månader betäckar mina små damer??  (läst 2523 gånger)

knolera

• Västergötland
Jag har två små getkillingar som föddes i mars i år. Jag vill att dom ska bli betäckta. Det finns en bockkilling tillsalu på blocket som jag tror är 4 månader. Han har inte visat några tydliga tecken på att han är könsmogen och han är lite mindre än mina damer (har bara sett han på bild) .
Är det något att satsa på eller är det ett mycket osäkert kort??
Jag tänker mig att det inte vore så tokigt ifall man fick tag på någon som var lite äldre.
(finns det någon till låns/salu nära Lindesberg kan tänkas??)

Jag är tacksam för svar och vägledning i mitt lilla dilemma.

Sussilo

• Gäst
De kan bli könsmogna ganska tidigt, ibland redan vid ca 3 mån. ålder. Tidigast blir nog de afr. dvärggetterna könsmogna. Vad är det för ras på dina getter? Är den lille bocken inte redo ännu, så blir han ju om 1-2 mån.  :)
« Senast ändrad: 20 nov-12 kl 20:42 av Sussilo »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Lite OT men i alla fall: Du bör nog ta reda paå om Dina gtter är av samma ras som bocken först!  :o Att blanda fel raser kan ge lite otevliga effekter eller svårigheter vid födslar!  Återkom gärna med mer fakta!  Kanske kan DU kolla här på forumet, efter en bock om de inte är av samma ras.  Getter kan föröka sig oväntat kraftigt så Du bör tänka över vad Du gör med avkomman innan de är födda! / Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
Instämmer helt med Torptomten, försök hitta en bock av samma ras! Såg i en annan tråd att du har "mjölkgetter", så det är väl svensk lantras du har? Eller "skandinavisk lantras," som jag lärde mig på getkursen i förra veckan är en riktigare benämning  :).

knolera

• Västergötland
Okay, japp det är svensk lantras mjölkget. Bocken är inte samma ras. Han var någon form av dvärgget men han verkade inte vara så liten för det... Vad är det för fara med att blanda raser?? Det behöver väl inte bli några konstigheter för det? Jag har en blandras-get också, kommer inte ihåg vad det var för raser med det var tre olika raser hon hade i sig... Hon har tjänat troget flera år som mjölkget.  ::)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Visst kan man blanda raser, men man bör veta lite vad det kan bli för effekter.  Vill du ha mjölkgetter i nästa generation?  Köp en bockkilling från en mjölkgård!  Vill du ha en blandning av lite allt möjligt?  Köp en billig överbliven på Blocket.  Vill du ha en frisk getgrupp?  Se noga till att inte få in någon smitta från de nya djuren!  Vill du försäkra dig om att undvika förlossningssvårigheter?  Se till att bocken inte är av större ras än damerna, och att flickorna växt färdigt själva innan de ska föda!  De växer just inte mycket under den mörka årstiden - men det gör fostren!  :o

Och välkommen till Gettavlan!  :D  Här är vi många som gärna tittar på bilder på dina djur, för vårt eget nöjes skull!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

• Uppland
Välkommen!

Rasfrågan är ju redan debaterad eller vad det heter.
Du får nog räkna med att alla getter över 3 månader blir betäckta omgående. Getter  brukar tok brunsta om det kommer en ny bock. Är han runt 3-4 månader är han fullt kapabel att betäcka getterna. Det blir hormonrus.

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
...och som sagt, satsa på att köpa en bock av en mjölkande skandinavisk lantrasstam. (Jag har mjölkande göingegetter och kanske en eller annan bock ledig, men jag bor lite för långt bort för dig, kanske.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Äsch, en bockkilling - särskilt en från Skräptanten - den tar man i en personbil, bara!  Kolla Transporttråden vid behov!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

OopsMarsvin

• Skåne
    • OopsMarsvin
Jag hade mjölkgetter för det egna hushållet i 20 år.
Många bockar blir könsmogna tidigt.
Fast man kan inte vara säker.
Jag hade en vit oftast kullig släktlinje där bockarna inte brydde sig om tjejer förrän killarna var ca 8 månader gamla. Mycket praktiskt i många lägen, dock inte om man vill ha bebbar fort.
Mitt i Skåne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser