Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3 tuppar - vilken ska bort?  (läst 2379 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
3 tuppar - vilken ska bort?
« skrivet: 29 nov-12 kl 20:42 »
Nu är det konstaterat att jag har 4 galningar bland islandsgänget...o det på 6 hönor! Så jag tänkte försöka bli av med en...men vilken?

Oden ska vara kvar för han är både viril men ändå gentleman, snygging ut i fjäderspetsarna o verkar tuff nog att försvara både en o flera hönor.

Men resten...detta är Tor, stor, bufflig o väldigt "på" när det kommer till älskog, verkar dock också bli en bra "väktare".
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
SV: 3 tuppar - vilken ska bort?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-12 kl 20:45 »
Näste man till rakning blir Frej 2 (arbetsnamn för han började gala för bara några dagar sedan). Samma storlek som Tor här ovan men inte riktigt lika framåt, helt klart under i rangordningen. Snygg kam o slör men anlag för benbefjädring.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 29 nov-12 kl 20:47 »
Åsså lilleman, Frej, timid o snäll. Slank i kroppen precis som Oden o med världens roligaste frilla...är allt lite svag för honom jag... Han har också anlag för benbefjädring men snygg kam o slör!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 29 nov-12 kl 21:00 »
Jag kan inget om islandshöns men är svag för vita höns med gula ben  ;) Så jag röstar på att behålla Frej om han när trevlig och frisk  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 30 nov-12 kl 06:57 »
Jag röstar på Tor
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Lijing

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 30 nov-12 kl 11:07 »
Kan du vara snäll o motivera varför jag ska sälja/nacka Tor?

anemone

« Svar #6 skrivet: 30 nov-12 kl 11:49 »
Visst är Tor lite annorlunda? Svag kam och inget slör! Kan det vara avvikande eller ska de verkligen vara så.
 Jag tror nog jag röstar på att Tor ska bort.
Om han är väldigt på som du skriver beror det på att det är hönorna som väsnas och avvisar honom. Vem är mest populär bland hönorna?

Jag röstar för att du behåller den mörkaste av dem=förslag nr 2

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 30 nov-12 kl 12:34 »
Visst är Tor lite annorlunda? Svag kam och inget slör! Kan det vara avvikande eller ska de verkligen vara så.
 Jag tror nog jag röstar på att Tor ska bort.
Om han är väldigt på som du skriver beror det på att det är hönorna som väsnas och avvisar honom. Vem är mest populär bland hönorna?

Jag röstar för att du behåller den mörkaste av dem=förslag nr 2
Tor har skägg. Det ger små eller inga slör då det genetiskt är näst intill omöjligt att ha stora slör och skägg. Samma sak gäller hätta och kam. Ju större hätta desto mindre kam.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #8 skrivet: 30 nov-12 kl 19:09 »
Kan du vara snäll o motivera varför jag ska sälja/nacka Tor?

Jag menade att du skulle spara han.
Han har en fin färg ju.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 nov-12 kl 19:14 »
Tycker med Tor verkar vara en stilig tupp. Gillar skägget och hans färger! ;D

Maddie

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 01 dec-12 kl 18:55 »
Jag hade nog behållt lilla Frej :) fin färg med fin kam och slör , snäll :) Den blir det nog inget problem att ha tillsammans med en till tupp. Jag nackade min som såg ut som din Tor, med liten kam och slör.  Jag hade inte behållt den mörkaste för jag gillar att ha en ljus tupp så det blir fina kycklingar, men gör nu som du vill själv  :)

Lijing

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 03 dec-12 kl 00:08 »
Hehe, ja, inte bidde jag klokare av era kommentarer o efter det mail jag fick från en på island som jag kontaktade så snurrar det verkligen runt! Hittade en mailadress på en isländsk hemsida o chansade, skickade ett mail med lite frågor kring rastypiskt utseende på islandshöns (verkar som om de har en massa höns o sidan ser lite "officiell" ut liksom) o fick detta svar:

Both those roosters(cocks) you send me photo off are looking good but for my taste i will take(chose) the bird on the pig. 001 jpg. Some icelandic hens have this so called beard on the neck and under the peeks and it ok so you can keep them both if you like.

The legs can be light yellow,almost like cream,orange,light gray,dark grey and nearly black(very dark gray)we callid coxgrey here in Iceland.

The comb can be in a six different shape...rose,krona,single(standing straight up)single but saging to left or right,corona and bladder.

The color are we can call crasy:) and we get new color every year so all colors are  ok.
The eggs are from almost white,cream color,beige up til light brown....never off white and never dark brown.

So on those photos you send me I cant see that you have to be worry.......you have there two beautyful roosters wish you can keep if you like
Good luck with your hens.

Best regards

De kan således se ut i stort sett hur som helst! Inte blev jag klokare inte, nej...men jag försöker nog bli av med Tor för han känns lite för tuff o de går med mina dvärgkochiner o han känns för stor för mina små damer. Ngn som är intresserad? Har inga probs med att nacka honom *men* han är rätt så stilig o inte dum på ngt sätt, bara lite förmkt pang på rödbetan. Med en egen flock damer av lite större mängd (nu är de ju så många tuppar) skulle han nog komma till sin fördel.

asmir

• -
Re: 3 tuppar - vilken ska bort?
« Svar #12 skrivet: 03 dec-12 kl 01:49 »
Ta bort den yngsta, den är lättast att tugga :)

Maddie

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 03 dec-12 kl 17:27 »
Åååå tack snälla Lijing för att vi fick se det brevet  ;D
Den tupp jag tillslut sparade har en stor enkelkam MEN den har tippat åt ena sidan !!( singel but saging to left or right ? Måste väl betyda det ? )  Vi trodde det var för att skatorna tog den kycklingen när den var liten och den blev hackad i huvudet !! Men då är den är alltså helt normal  ;D
Toppen  :)Tack  :)

Lijing

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 03 dec-12 kl 22:57 »
  :)

Lijing

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 12 dec-12 kl 12:24 »
Tor nackad o uppäten, lite mindre kött än på en köpe men det blev middag till 4 pers + en lunch dagen efter iaf. Lite torrt då vi flår, maken vägrar att ens försöka rycka fjädrar o själv har jag lite för dumma händer för sådant, iaf vintertid. Men påstekt med en rejäl klick smör o kryddor efter att först ha stått i lergryta, bidde det helt OK.

Näste man till rakning blir Frej2, stilig men även han har börjat jaga de mindre, så han får gå om inte ngn anmäler sitt intresse innan bilan faller.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 13 dec-12 kl 18:02 »
Ett bra tupptest är att slänga ut en näve foder på marken/golvet. Den/de tuppar som kluckar högljutt för att tala om för hönorna att det finns godsaker - får leva :) . Tuppar som förser sig själva utan att bjuda hönorna får hamna i grytan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 14 dec-12 kl 15:35 »
*Smart*!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser