Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggen trillar runt i kläckaren o lite fler frågor.  (läst 1309 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Äggen trillar runt i kläckaren o lite fler frågor.
« skrivet: 12 dec-12 kl 12:18 »
Har ett gäng vaktelägg i kläckaren, första ggn med vaktlar för mig. Nu är det så att de små rackarna trillar runt hej vilt när den vaggar. Inte bara från sida till sida utan ibland hamnar de "på topp" o ibland stående med "toppen" uppåt. Har det ngn betydelse?

Är det korrekt att jag stannar vaggan på dag 14? Hur länge klarar de sig därinne utan mat o vatten? (Har en småfågels-vattenautomat till vattnet.)

Vilket foder är ultimat att ge dem i början som små?

Då var det bara att hålla tummarna för att det blir ngt då...  :P
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äggen trillar runt i kläckaren o lite fler frågor.
« Svar #1 skrivet: 12 dec-12 kl 12:26 »
De ska helst aldrig stå med toppen uppåt. Går det inte att sätta mellanväggarna tätare? Eller klämma något emellan äggen och väggarna?

Vaktlar kläcks på dag 18-19, jag brukar stanna vändningen på dag 16.

De klarar sig 36-48 timmar i kläckaren, dvs från det att den första är ute ur ägget.

Kycklingstart eller kalkonstart är lämpligt foder, ev får man stöta det i en mortel eller på annat sätt göra det mindre för att de ska kunna äta det de första dagarna.

Hoppas det går bra med kläckningen!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 12 dec-12 kl 17:38 »
Finns inga mellanvägger, modell mindre för 8-10 hönsägg.

Finns kycklingstart på mindre säckar än de man köper på Granngården? Känns hemskt att köpa så många kg för kanske 6-8 vaktlar... Hur länge äter de starten...el kan jag ha det som basfoder "livet ut"?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 18:56 »
De äter lämpligen startfoder, antingen kyckling eller kalkon, hela livet, ev blandar man i lite värpkoncentrat när de börjar värpa. Så det är inget problem med att säcken är stor, den går åt i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 12 dec-12 kl 21:04 »
Hej,

Jag sluta vaggen med 15 dager.
Vaktler kan du mater första 3 dager hackad, hardkokt äggula so magen kommer i gang.
Vatten i ett burklock, dom kan dör i 5mm djupt vatten. :o
Set kyck. på en gammal diskduk, ingen sand, sågspan eller liknande, dom vet i början inte vad man ska äter och vad inte. Pika i matskal och visa.
Jag tar mina ut med 24 timme och oftast börja dom omgaende att äta.
Temperaturen ska är första vecka 35°C, sen gar ner varje dag 1°C.
Kycklingsfoder(Grann...) har 19% protein.  Dom kan dog för hunger med för lite protein. Dom kan inte äter so mycket dom behöver. Kycklingsfoder är för lite. Dom behöver minst kalkonstart. MINST 27% protein första 3 veckor, nästa 3 veckor ca.22-25%. Finmalen foder. Har du kanske en kvarn?
Om dom börja värpa kan du ge kycklingsstart med malen äggskal, groddar...

Doligt svenska, men jag hoppas du förstor

MvH
Danielle

Lijing

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 14 dec-12 kl 15:44 »
Jadå Danielle, förstår precis!

Vattenautomaten går inte att drunkna i, ser ut ungefär som modell C i den här länken: http://www.zooimporten.se/olika-automater-till-faglar-p-852-c-353.aspx

Satsar på kalkonstart för det kan jag även ge till mina köttkycklingar. Ej kvar men mal i mixer, blir ett jädra oljud men den får stå i garaget. Har mixat o sållat till alla mina kycklingar, lite jobb men den sköter sig ju mestadels själv medan jag utfodrar de stora.

Äggskal brukar jag torka varje vår för att ge till gurkor o squash så lite mer gör ingen skillnad. Tack för tipset!

Vi brukar ofta åka norröver ngn ggn på sommaren...kanske jag får vägarna förbi dig! Då hälsar jag på o kikar på dina vaktlar!  :)

Lijing

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 15 dec-12 kl 17:21 »
Vattenautomaten går som sagt inte att drunkna i...men däremot vattenbehållarna i kläckaren. Räknade ut att de skulle börja kläckas i övermorgon...inte idag. 2 kläckta o en av dem drunknad... :'( Nu har jag stoppat ner bomullsrondeller i behållarna o fyllt på vatten o håller tummarna för att resten också kläcks. Det är väl bäst att vänta m att lägga in en handduk på botten tills de har kläckts? Brukar annars göra det när jag fyller på vattnet en sista ggn innan kläckning när det gäller hönskycklingar.

Värmelampan pajade när jag testade så de får bo kvar i kläckaren till på måndag då jag får tag i en ny. Lite bök men jag är inte bangen...däremot helt tagen på sängen! Får skylla på vad jag kallar min siffer- o blankettdyslexi...samt att jag är helknäckt pga förkylning.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 15 dec-12 kl 21:02 »
Hej,

nej, vilken otyr :'(
Öppna kläckeren inte so oftast/längre, fuktigheten går ner då och kycklingar har det so jätte svårt att kommer ur äggen. Gärna 75% fukt.
Om du vill/muste tar ut dom kan du set kyckl. i en kartong med glödlampa och värmeflaskan(inpackad i disk/handduk). Om kartongen är stängt håller den bra 35°C.
Har mina 1. vecka i kartong i kökskapet :o med funkthermometern, funkgera jättebra.

Fina vaktelvattenautomat :D bra link

ach, gärna, sitter ute med kaffe och kika i vaktelhage...här snöer det nu snart 1 vecka...hela tid

Lycka till med kycklinger

Danielle

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser