Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar och frigolit - funkar det?  (läst 1232 gånger)

The Poacher

• Uppland
Vaktlar och frigolit - funkar det?
« skrivet: 14 dec-12 kl 11:02 »
Jag håller på att bygga om ett gammalt vitrinskåp till vaktelbostad. En del tänkte jag isolera så att de klara sig under vintern och kan krypa in och ha det bra.
Jag funderar på frigolit som isolering, dock vet jag att hönsen äääälskar frigolit. De käkar helt enkelt upp den om de kommer åt. Hur är det med vaktlar? Pickar de på frigolit? Om jag har frigolit exponerat någonstans, kommer det att bli vaktelmat?
Jag hade tänkt att isolera dörrarna med frigolit och vill helst inte täcka det med något för att minska vikten, jag tror att det är nog tungt för gångjärnen ändå och dörrarna är av ganska dålig fanertäckt spånskiva.
Tacksam för de som delar sina erfarenheter av detta.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vaktlar och frigolit - funkar det?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-12 kl 11:05 »
Mina vaktlar pickar på allt, lika som hönsen. Vet dock inte om de äter upp det...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 14 dec-12 kl 11:17 »
Jag har isolerat genom att häfta fast liggunderlag, de har i alla fall låtit bli det hitintills.

The Poacher

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-12 kl 11:38 »
Liggunderlag låter lite tunnt... Jag funderar på 70mm frigolit.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 14 dec-12 kl 11:42 »
Jag har satt två lager. Men deras "bo" är ganska litet, så krävs inte så mycket isolering.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 14 dec-12 kl 15:47 »
Hur kallt kan de ha det inomhus vintertid? Klarar de några minusgrader inomhus el bör det ligga på plus hela tiden?

Har min blivande vaktelbur inne i ett välisolerat litet hönshus som håller plus tills det börjar bli -20 utomhus, finns dock element för riktigt kalla dagar. Funderar på att skaffa ett värmetak  framgent, exklusivt för vaktlarna.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

The Poacher

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 14 dec-12 kl 17:42 »
Min tanke är att de skall kunna vara ute i sin bur med sin isolerade del året runt. Men det är klart, blir det -20 så får man väl värma lite så inte vattnet fryser...

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser