Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostera servietter?  (läst 992 gånger)

Anne S

• Gäst
Kompostera servietter?
« skrivet: 12 jan-07 kl 13:46 »
Innehåller färgade pappersservietter några giftigheter eller kan jag kompostera dem? Vita servietter och hushållspapper lägger jag i komposten, men när jag under julen blickade ner i sophinken och såg allt rött och grönt så tänkte jag att det vore ju bättre om detta kunde bli till jord.

rosita51

• Skåne
Re:Kompostera servietter?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-07 kl 15:43 »
Jag har själv alltid vita servietter och hushållspapper, eftersom jag antar att det är mer gift i de färgade. Det är förstås blekmedel i de vita, så det kanske är lika illa?!
MVH Rosita zon 1

Anne S

• Gäst
Re:Kompostera servietter?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-07 kl 15:55 »
Vitt papper bleks väl med syre nu för tiden. Jag tror metoden slog igenom på 1980-talet, och då ansågs den miljömässigt okej, så vita servietter är nog ofarliga för komposten. Att jag över huvud taget funderar över de färgade servietterna är därför att tidningspapper kan användas i kompost och i odling, just därför att färgerna numera inte är giftiga. Så kanske går det med de röda julserivetterna också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser