Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är den något hot ?  (läst 3755 gånger)

Tingeling

• -
Är den något hot ?
« skrivet: 07 jan-07 kl 14:45 »
Hej. Nu har en sparvhök varit här flera gånger de senaste veckorna.... den tog en liten gråsparv igår :'( På vårt hönshus ( i en vanlig villaträdgård) har vi stormaskigt nät men småmaskigt ovanpå , men inte på hela taket..... både pengarna och nätet tog slut så det fattas ett par tre meter småmaskigt nät där. Nu undrar jag: Är sparvhöken något hot mot min stora blommehönor ? Den har hittills bara hållit till vid fågelbordet (så vem matar jag.... småfåglarna eller sparvhöken ???) och det konstiga är att den inte är speciellt rädd av sej. Jag har tagit foto på den i lugn och ro med bara 2 meter mellan oss.  Men jag springer jämt i fönstret och kollar hönsen nu.....det är visserligen en liten hök... men kanske tillräckligt för att skada blommehönorna....om den hittar in där.  Vad tror ni erfarna hönsägare?
Tack på förhand
Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Susanne

Re:Är den något hot ?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-07 kl 15:05 »
Du kan andas ut - sparvhöken är ingen fara för dina blommehöns. Däremot kan den ta små kycklingar, men vuxna höns fixar den inte.

Tingeling

• -
« Svar #2 skrivet: 07 jan-07 kl 18:58 »
Ooo tack så mycket Susanne  :D Så himla skönt, då slipper jag vara så orolig då.......pust. Men ska ändå se till att få klart taket under våren..... det finns ju större rovdjur  :o
Tack igen.
Gun i skåne

Lena A

« Svar #3 skrivet: 07 jan-07 kl 19:54 »
Tingeling, som Susanne sade, är sparvhöken inget hot. Däremot bör du se upp för duvhöken (större variant). Den kan ta dina oskyddade hönor om de går fritt.

Pelargon

• Gäst
Re: Duvhök
« Svar #4 skrivet: 07 jan-07 kl 20:49 »

En vacker fågel...tycker jag. De väger 700-1200 gram.
Duvhöken är fridlyst i Sverige  :)
Däremot bedrivs fångst i större skala där duvhökarna transporteras bort från anläggningen där den fångats och sedan släpps på marker där markägaren godkänt detta.
Vid fångsttillfället ringmärks många fåglar.
Denna ringmärkning har bidragit med mycket data till forskningen om duvhöken.

Vitryss

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jan-07 kl 21:27 »
För många år sedan fick jag bevittna en sparvhök ta en skata. Oj vad den fick kämpa med sitt byte och mot alla andra skator som skränade runtomkring.
Men tanke på hur svårt sparvhöken hade det med en fågel så stor som en skata, tror jag inte att dina hönor ligger risigt till.

Duvhök däremot kan nog knipa åtminstone en ung höna. Det har jag läst här på sajten i tidigare inlägg.
Orädslan du beskriver om din hök, brukar vara typiskt för ungfåglar. Förra hösten hade jag en ung duvhök här som jag kunde studera mycket ingående då den försökte fånga sork eller ev. grodor på ängen. Den satt i en liten tall och gjorde därifrån sina rätt klantiga attacker. Jag såg den aldrig fånga något.

För övrigt är det väldigt länge sedan jag såg en sparvhök.

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-07 kl 09:23 »
Hemma hos mig tog höken en silkesduva tidigare i år och jag har även sett döda fasaner i trädgården. Så du ska nog ha koll på dina höns för det är inte roligt att komma ut och upptäcka att den har tagit någon.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Vitryss

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jan-07 kl 12:51 »
skillnad på hök och hök. kolla din fågelbok och försök utröna om det var en sparv eller duvhök. sparvhöken är liten.
hur såg dom döda fasanerna ut. var bröstet urätet? Eller låg dom bara döda?

Tingeling

• -
« Svar #8 skrivet: 08 jan-07 kl 13:33 »
Tack för alla upplysningar om höken.
Mina hönor går inte fritt ute...de går i en hönsgård...vi har en vanlig villaträdgård (ett tag till.... sen blir det landet  :D )
Men jag vet att åtminstone duvhök är så pass kraftig att den lär kunna ta sej in genom stormaskigt nät. Så jag passar mina pullor jätte noga. Vi har inte haft duvhök här sen vi skaffade höns..... men det är ju inte omöjligt med ett sånt besök. Gladan cirkulerade här över i somras ett par gånger..... men den slår väl inte gärna ner i en trädgård...hoppas jag  :o
I morse kom sparvhöken igen... men precis då skulle jag släppa ut hunden så den flög sin väg när jag öppnade dörren. Men den är vacker att se på.....och jag har ju fått förmånen att njuta av den på nära håll. Men den får gärna hålla sej härifrån nu...... hur vacker den än är.

Vitryss: Ja, där är nog förklaringen till varför den är så orädd, det hade jag inte tänkt på....tack för det.
Gun

rina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jan-07 kl 15:24 »
Sparvhöken har aldrig tagit nåt annat än småfåglar här...den är otroligt vacker har flera gånger fångat in den och släppt den igen i min ankgård är det en del större maskor i taknätet och där har den gått ner. Men duvhöken han slår till och med stora kochin han slår ju klorna i ryggen på dom sen vänder han dom på sidan och äter djuret på en sida först men kan ju tänka sig vilken smärta för djuret.....en löpanka slog duvhöken också en gång och slet loss en köttbit på halsen men den ankan överlevde....sen alla dessa upplevelser jag haft med rovdjur är det här SÄKRA gårdar vill aldrig hitta döda djur efter rovdjur mer. Mina djur går i gårdar och dom får gå fritt under uppsikt men så är det här när man har mycke rovdjur kring gården.Alla har ju inte det.

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 08 jan-07 kl 16:21 »
Den höken som är hos oss är inte så jättestor. Den har flugit in i stallet efter småfåglar och på fasanen var bröstet uppätet. Fasanerna är i och för sig inte speciellt rädda av sig, för de går här på gården och hittar mat där vi har havre och utsäde.

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #11 skrivet: 08 jan-07 kl 20:00 »
Jodå, sparvhök ger sig på hönor osså!! ffa honorna ,som kan bli riktigt stora, är ett hot.  Rovfåglar har sin plats i faunan, men ibland så önskar man att man fick göra både det ena å det andra med dom! Sommaren 2004 blev jag av med över 80(!) duvor till duv o sparvhök och även pilgrimsfalk (Trots bitterheten så var det  en fröjd att se pilgrimsfalken). dessutom blev jag av med 6 dvärgkoching o en australorps till just sparvhöken. Att det var sparvhök vet jag med absolut säkerhet efter att den mycket tragiskt förolyckades i mitt hönsnät >:(
Förutom storleken så är det ju inte mycket som skiljer sparv o duvhök. Det är väl bara färgen på ben o ögon egentligen.

Susanne

« Svar #12 skrivet: 08 jan-07 kl 20:45 »
Ett otränat öga kan faktiskt ta fel på en sparvhökshona och en duvhökshane eftersom de kan närma sig varandra i storlek. Sparvhökshanen är däremot så pass liten att det inte går att missa på storleken, och han har dessutom annan färg på skruden än vad honan har. Trots att duvhökshanen inte är så stor kan han ändå ta ihjäl byten som är större än honom själv. Det beror på att duvhökens fötter är utformade för att döda. Men han fixar inte att flyga iväg med dem och måste därför bli kvar på plats och äta. Duvhöken och Kungsörnen har i förhållande till sin kroppstorlek de kraftigaste fötterna och klorna i rovfågelsvärlden. Sparvhöken har längre och spensligare ben och fötter jämfört med duvhöken. Det förvånar mig att en sparvhök med de spensliga benen är kapabel att ta ihjäl en vuxen höna, även om det är den större sparvhökshonan som gjort det. Kycklingar och unghöns... ja, det fixar hon... men en vuxen...? För att verkligen tro på det skulle jag nog vara tvungen att se det själv. Att en duvhökshane som kan vara lika liten som en sparvhökshona fixar en vuxen höna förvånar mig däremot inte ett dugg, för hans fötter och klor är mycket kraftigare och är utformade för att kunna döda så stora byten.

Tingeling

• -
« Svar #13 skrivet: 11 jan-07 kl 21:15 »
Hej. Så här ser Sparvhöken ut som gästar oss ibland flera gånger i veckan. Visst är den vacker? Jag tror att det är en hona....eller ???

Hälsningar från Gun

Susanne

« Svar #14 skrivet: 11 jan-07 kl 23:56 »
Åh så fin!!  :D
Japp, definitivt en sparvhök, men nej det är ingen hona.
Det är en hane som du har på besök.
Verkligen kul att du fångat den på bild!

Kolla in de spensliga fötterna på honom och jämför med bilden på den unga duvhöken som är inlagd högre upp. Även om sparvhöken är betydligt mindre i storlek så får du iallafall ett hum om vilka kraftiga doningar duvhöken har jämfört med sparvhöken.

Vitryss

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jan-07 kl 00:19 »
Oj vilket bra foto. Vilken fullträff. Vildvinet, eller vad det är som finns i förgrunden, bildar ett fint, suddigt mönster.

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 12 jan-07 kl 13:54 »
Det är nog en duvhök som har varit på besök hos oss. Jag tycker det liknar mer med täckningen och storleken. Nu har vi inte sett den på ett tag, den har nog hittat andra jaktmarker.

Tingeling

• -
« Svar #17 skrivet: 13 jan-07 kl 20:16 »
Tack, ja fotot blev fint...det är sonen som lyckades med det.
Susanne: Ok, en hane  :D det var kul att få veta det.
Vitryss: De tunna grenarna i förgrunden är blodkornell.
Hälsningar från Gun

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser