Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparade fel tupp... Hjälp!  (läst 1210 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
Sparade fel tupp... Hjälp!
« skrivet: 05 jan-13 kl 12:16 »
Blev bara tre hönor och fem tuppar denna gången, tog bort fyra i förgår nu blir det lungt och fint tänkte jag, fel!
Tuppen har blivit galen, kom ut i morse och får se en blödande höna massor av blod!  :(
Han är på dem hela tiden, så nu är han satt på undantag i väntan på sin dom...
Nu är min fråga, kan jag ha tre hönor utan tupp (om hon överlever) eller skall jag skaffa en ny snarast och då utöka med fler hönor?
Lr ska jag vänta till våren och köpa avelsägg??
Har förstått att det kan vara lite klurigt att sätta in nya individer, och jag har inte mycket plats just nu...
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sparade fel tupp... Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-13 kl 12:26 »
Ska du bara ha äggen till matägg, så är det faktiskt bättre att inte ha tupp. Det sliter på hönorna att ha tupp.

Så kan du ju köpa avelsägg till våren, om du vill ha en avelsgrupp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-13 kl 12:29 »
Tack för svaret, så får det bli, men om de nu skulle sluta med bara två små hönor trivs de då?
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 jan-13 kl 12:37 »
Det går bra att ha bara två honor. De brukar trivas bättre om de är lite fler, men två går bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 07 jan-13 kl 11:06 »
Ska du bara ha äggen till matägg, så är det faktiskt bättre att inte ha tupp. Det sliter på hönorna att ha tupp.

Går det utan alltför mycket bråk och blodspillan att sätta in en tupp i en grupp med bara höns? Skulle man alltså kunna ha vaktlarna i grupper med bara höns under perioder då man bara vill ha matägg och sedan när man vill ha avelsägg sätta till en tupp? För att hönorna ska ha det lite lugnare, menar jag.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 22:41 »
Går det utan alltför mycket bråk och blodspillan att sätta in en tupp i en grupp med bara höns? Skulle man alltså kunna ha vaktlarna i grupper med bara höns under perioder då man bara vill ha matägg och sedan när man vill ha avelsägg sätta till en tupp? För att hönorna ska ha det lite lugnare, menar jag.
Utomlands, där de kan ha stora besättningar med vaktlar, där gör de så. Men de är beredda att ta förlusterna. Vaktlar är ofta elaka mot nykomlingar, och hönorna kan vara ändå elakare än tupparna. Har försökt byta tupp i en etablerad grupp en gång, den nya tuppen fick bli min middag samma kväll  :-X.

Så jag skulle istället ha lite större matäggsgrupper med bara hönor, och sedan några mindre avelsgrupper för avelsägg, om jag både ville ha många matägg och kunna kläcka nya vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser