Jag köpte för ett par år sedan en liten går med totalt 13ha åkermark som ligger i son 3. Har arrenderat ut den till han som tidigare brukade den för 1000kr per hektar, vilket ju är alldeles för lågt. Hans ersättning i form av bidrag är ju drygt 2000kr. Avtalet vi har är muntligt och årsvis, och det är väll dags att göra något åt det får att få en skälig ersättning. Dock funderar jag på hur mycket skäligt är då bonden är lite lurig när det kommer till pengar men i övrigt så sköter han sig bra och är hjälpsam.
Marken är inte den allra bästa, lerig och sandig lite om vart annat, men inte så farligt. Jag vill att han odlar ekologiskt på ca hälften av marken, den som är närmast huset. Den andra marken får han odla som han vill. Just nu plogar han även min uppfart ibland, när han ändå plogar vägen utanför.
Så funderingen jag har är hur jag ska tänka. Ska jag kräva full skälig ersättning vad det nu kan vara, sen betalar jag honom för snöplogningen.
Om han nu inte är intresserad av att bruka vid ett höjt arrende. Vad händer om jag söker bidragen själv, och låter marken stå i träda, vad måste jag göra med marken då? Låt säga att jag hyr in honom för 450kr/h, hur många timmar kan tänkas gå åt per år att hyra in honom för att göra det som krävs? han har ganska stora maskiner i form av traktor och harv osv.