Tack för alla inlägg!
Vår hund är i första hand köpt för att ha en pigg och glad sällskapshund, men med vallning som en ev. bonus.
Jag har tur som är ägaren på nära håll och hon kommer att börja använda sina Pumis i fårvallning i stället för BC.
Hon anser att för det behov hon har så duger Pumi gott, även om de inte är lika avlade på vallning som BC och Kelpie, tex.
Där kommer jag självklart att kunna få hjälp, men det skulle vara kul att få kontakt m någon här på forumet som har egen erfarenhet också.
Jag vet att dom inte vallar på samma sätt som tex BC och Kelpie utan med skall och kroppen. Har gått med i svkfur och angett att jag är intresserad av
vallning, men inte fått någon respons därifrån ännu, men jag får väl ligga på lite
.
Vad gäller vallhundsklubben i länet så är dom jätteduktiga, men jag tror jag skulle känna mig lite utanför med en Pumi bland alla BC och Kelpies
.
Malines här igen:
Det är verkligen en jättetrevlig hund, pigg, snabb, glad och otroligt charmig när hon gör sina kullebyttor i soffan, jag är helt såld!
MEN man ska vara medveten om att det är en skällande ras och en del individer har ett otroligt gällt och jobbigt skall. Som tur var har vårt lilla charmtroll inte så skarpt skall
och man kan nog om man är medveten om det träna bort en del av skällandet. Tycker inte att hon skäller så farligt, men skälvklart kommer det när hon blir ivrig!
Dom kan även vara reserverade mot främlingar och andra hundar, vilket jag iofs kan tycka är en bra egenskap om man hanterar det rätt.