Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid kan ett ägg va i vatten utan att "drunkna"?  (läst 1085 gånger)

Alex s

• Uppland
Hej!
Ibland får jag väldigt smutsiga ägg som at vill lägga in i kläckaren, jag funderar på att göra en tvätthink med ljummet cirkulerande vatten som ska lösa upp skit och annan smuts. Men klarar ägget av att va under vatten någon minut eller blir det problem med porerna?
Tack!
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur lång tid kan ett ägg va i vatten utan att "drunkna"?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-13 kl 15:39 »
Om man ska tvätta äggen lite så ska vattnet vara minst 10-15 grader varmare än ägget.
Det är viktigt att vattnet alltid är varmare än ägget, annars dras smutspartiklar in i ägget. Det varma vattnet får ägget att expandera och försvårar för bakterier att tränga in.

Man bör inte heller lägga äggen i vatten. Om äggen tillåts ligga i vattnet en stund kan temperaturskillnaden jämnas ut och bakterier får en större chans att ta sig igenom porerna.

Men smutsägg kan orsaka att kycklingarna inuti äggen blir smittade med E-coli m.m det händer medans bajset är på ägget. Kycklingarna får då hög dödlighet inuti äggen, liksom navelinflamationer. Så det optimala är att inte lägga ägg som varit nedbajsade i äggkläcken.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser