Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rugga nu ?  (läst 1506 gånger)

Olofssonskan

• Härjedalen
rugga nu ?
« skrivet: 28 feb-13 kl 18:40 »
Får plötsligt mindre med ägg och mycket fjädrar i hönshuset. Mina höns är kläckta förra året från mars till maj. Är det normalt att dom ruggar nu ? 
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Ronny

• Skåne
SV: rugga nu ?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-13 kl 19:31 »
Om du med normalt menar naurligt så är det inte det. Det sker vanligen under sensommar/tidig höst. Men, om de ruggar nu så är det väl inte så farligt. Se till att dom har snäckskal och energirikt foder, typ hel säd.
« Senast ändrad: 28 feb-13 kl 19:33 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-13 kl 19:38 »
Här är jag oenig med Ronnie. Det är nu som dina ett-åriga hönor får sin vuxen-fjäderdräkt och det är fullt naturligt och normalt att de ruggar nu. Nästa levnadsår är det däremot som Ronnie säger och de kommer rugga till hösten för att komma in i den mogna hönans cykel :) De kommer snart igång att värpa igen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 feb-13 kl 19:48 »
Varför har jag aldrig märkt nåt sånt i min hönsflock? Att dom skulle rugga nu, menar jag.
« Senast ändrad: 28 feb-13 kl 19:50 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-13 kl 19:56 »
Väldigt konstigt tycker jag också, eftersom mina ettåringar alltid tar uppehåll och gör en ruggning nu i februari/mars. Jag skulle glad i hågen sälja ett tolvpack avelsägg nästa vecka, men fick maila dem återbud igår. Unghönsen värper inte ett ägg sedan några dagar tillbaka och gammelhönsen har ännu inte kommit igång.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #5 skrivet: 28 feb-13 kl 20:32 »
Jag som inte har haft höns förr trodde att dom inte skulle rugga förrän till hösten och blev lite förvånad. Det kan ju inte vara ovanligt om Jennyt har erfarenhet som motsvarar mina höns beteende. Känner mig lugnare och dom får rugga bäst dom vill. Tyckte att det var lite oväntat. Dom är bortskämda och får helt vete, hel havre, allfoder, snäckskal och massor av färska grönsaker som jag får gratis av butik. Är inte orolig för att deras foderbehov inte är tillfredsställt. Dom får dessutom multivitamin i vattnet ibland.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-13 kl 21:54 »
höns ska inte rugga mitt i vintern för då skulle dom frysa ihjäl om dom bodde naturligt

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 28 feb-13 kl 22:13 »
Men jag undrar om inte en tupp som jag har ruggar nu....Jag har trott att han blir plockad,men det är nog dags att få sina vuxen kläder nu då  ;) För han blir ett år nu ibörjan av sommaren. Bra då behöver jag inte vara orolig längre.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-13 kl 22:20 »
Jag har ju både dvärg Kochin och Skånsk Blommehöna.

En Blommehöna som kläcks i maj byter ju fjädrar kontinuerligt under sommar och höst. Den börjar värpa ungefär vid lucia och värper fram till mitten-slutet av februari. Tar då ett uppehåll för att börja igen någon månad senare. Då ser hon helt annorlunda ut än vad hon gjorde i januari. Hon har alltså nu fått sin vuxna fjäderdräkt.

En DvK börjar ju värpa betydligt tidigare än blommen och då stämmer ju inte dessa tider in.... utan de tar sitt uppehåll ihop med vuxenhönsen redan sitt första levnadsår :)

JA, såhär fungerar det iallafall hos mig, som inte varken har tilläggsvärme eller tilläggsljus..... dock fullgott foder

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser