Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underhållsvärme i husbil?  (läst 1526 gånger)

mulen

• Lappland
Underhållsvärme i husbil?
« skrivet: 04 nov-14 kl 10:41 »
Hej funderar här, i år har jag möjlighet att ha på lite el i husbilen under vintern när den är avställd- är det något som är bra eller bara onödigt? Tänker mig en 5-8 grader i husbilen och en fuktslukare/torrboll. Vad tror ni?

torbjorn

• Medelpad
SV: Underhållsvärme i husbil?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-14 kl 12:07 »
I princip onödigt, skulle jag vilja säga. Torrbollar och liknande är helt meningslösa i en husbil som ändå inte är hermetiskt tillsluten utan där det finns förbindelse med luften utanför. Vad som skulle kunna göra viss nytta är dock att ställa dit en hygrometer och hålla koll på luftfuktigheten inne i husbilen, och köra en avfuktare eller litegrann elvärme emellanåt då det är plusgrader ute och fuktigheten börjar vara alltför hög inne i bilen. När det är minusgrader och torrt väder finns det ingen anledning att ha värme igång.

Vad som däremot kan göra god nytta mot fukt är att ställa den på en plats där den inte utsätts för så stora temperaturväxlingar mellan dag och natt, gärna få dit ett "ytterskal" av presenningar som skyddar mot direkt regn och solljus. Se dock till att det finns en luftspalt mellan presenningarna och bilen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser