Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fråga om ägg/ruvning  (läst 842 gånger)

trassla

• Gäst
En fråga om ägg/ruvning
« skrivet: 14 mar-13 kl 23:51 »
Det kanske är en dum fråga, men mina höns har börjat lägga ägg ( ialla fall en av dem), idag fick jag se ena tuppen para sig med hönan. Nu undrar jag hur jag skall göra med äggen som jag hittar? Hon lägger ett om dagen (ungefär), jag hittar alltid ägget och det är då kallt. Skall jag låta ägget ligga kvar, hur blir det då om det är kallt? Jag menar hon går ju med de andra, eller lägger hon sig efter ett tag? Hoppas att ni förstår vad jag menar ???

skogsbonne

• Värmland
SV: En fråga om ägg/ruvning
« Svar #1 skrivet: 15 mar-13 kl 06:22 »
hönan kommer inte ruva bara för att hon lägger ägg. Du kommer märka när hon vill ruva och då kan du spara äggen. Hönorna lägger sig inte på ägg bara för att det ligger en hög men ägg i redet.

flindra

• -
SV: En fråga om ägg/ruvning
« Svar #2 skrivet: 15 mar-13 kl 14:15 »
Jag plockar alla ägg hela tiden. Om någon börjar ruva märker man det på att hon ligger kvar i redet även på natten. Då lägger jag några trä-ägg under hönan (golfbollar funkar också). Om hon ligger kvar i en vecka får hon riktiga ägg att ruva på. Jag märker äggen med ett blyertsstreck som jag ritar tvärs över hela ägget. Då kan jag kolla varje dag att inte nån annan höna har lagt ägg i hennes rede.

Huruvida tuppen parar sig eller inte har nog ingen betydelse vare sig för äggläggandet eller ruvandet. Äggläggningen är hönans mens kan man säga. Ruvandet är instinkter, så även hönor som inte har någon tupp kan vilja ruva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser