Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Certifiering eller inte?  (läst 8274 gånger)

Charlotte

• -
Re:Certifiering eller inte?
« Svar #20 skrivet: 14 feb-07 kl 23:17 »
Enkelt Charlotte, en "Ekologisk" certifiering är en uppfinning, som ingen kan "ta" patent på.

Tycker "vi" ja!!! Men inte "dom"....
 KRAV är heller ingen EUorganisation utan en lite mindre "exklusivare" sak... Men det är därför jag ställer mig lite frågande till hur KRAV kan säga sig ha patent på "det ekologiska" samtidigt som EU också har ekologisk odling och djurhållning ???
 Jag har inte hunnit kolla av kostnaderna för att certifiera ekologiskt med EUs kontrollerier.
                   Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Arne

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 14 feb-07 kl 23:33 »
Vet du vad en KRAV certifiering kostar ? vad det kostar per produktenhet ?

Vet du varför det kommer käcka skrivbordnissar till gårdarna och yrar om Ekologiskt ensamrätt ?

vet du ?

Jag vet mycket väl vad det kostar. Mycket pengar blir det, för en liten gård. Men de kommer bara och kollar om man anmält sig. Det är bara att bita ihop. Enligt KRAV så gynnades tidigare de mindre producentera av de större, medan man idag ändrat detta förhållande.

Men visst kan det kännas olustigt att bli kollad så in i sömmarna och behöva betala stora pengar för det. Man känner sig lite misstänkliggjord. Tänk om det funnits kontrollanter som besökt alla konventionella bönder och bett och få reda på sprutmängder mm. Föresten så kunde väl kemiindustrin betala för den ekologiska kontrollen då det är deras produkter som misstänks ha använts. Eller rättare sagt ställer till det för de ekologiska odlarna. Kontrollen borde vara gratis om man inte får vara ekologisk utan denna. Det är lite motsägelsefullt att den som producerar ekologiskt och gör en mindre skörd skall påläggas kontrollkostnader som tvång om man skall kunna sälja grödan som ekologisk. Men vi ju en del bidrag som plåster på såren.

SvenS

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 feb-07 kl 23:36 »

Tycker "vi" ja!!! Men inte "dom"....
 KRAV är heller ingen EUorganisation utan en lite mindre "exklusivare" sak... Men det är därför jag ställer mig lite frågande till hur KRAV kan säga sig ha patent på "det ekologiska" samtidigt som EU också har ekologisk odling och djurhållning ???
 Jag har inte hunnit kolla av kostnaderna för att certifiera ekologiskt med EUs kontrollerier.
                   Mvh
                Charlotte

Letade efter en länk på google, för att bevisa hur tätt samarbetet är mellan EU:s jordbruksdepartement och KRAV, men hittade inte nu.

Men som bevis har jag följande : Danmarks tillsynsorganisation i ekologiska certifikatsärenden gör allt detta GRATIS för sina ekobönder. Detta reser omedlebart frågan om ett svenskt KRAV-märke gör så jädrans stor skillnad på vår lilla inhemska marknad. KRAV är i vilket fall inget sigill som känns igen utanför vårt lilla rike.
Kolla in Kravs prislista ... på hemsidan kan du få en liten uppfattning.
KRAV är i förlängningen en organisation som i sina försök att krama ihjäl ekobönder, genom sitt orimliga avgiftsystem gör det enklare för konumenten att välja bort ekologiska varor genom sitt pris. Bravo !

Med en betydligt mindre avgift skulle förenade ekobönder kunna slänga upp ett kontor med några anställda som gjorde samma jobb på en normal timlön.

« Senast ändrad: 15 feb-07 kl 00:01 av SvenS »

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 14 feb-07 kl 23:53 »
 KRAV är godkänt som kontrollorgansisation för ekologiskt framställda produkter, men annars tror jag inte samarbetet är så himla stort. KRAV är ju en egen ekonomisk förening.
 Har fått hem en "bibba" papper från araneacertifiering som talar om att jag för att få ut fullt eko stöd från EU kan välja på
1) Att certifiera enligt KRAVs regler eller
2) Certifiera enligt EUs förordning.
 Så det är två skilda saker men KRAV har varit en godkänd kontrollorganisation ganska länge. (Av Jordbruksverket).
                       Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Richard

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 feb-07 kl 19:07 »
Sven S: Vad har du för fakta som talar om att KRAV (och dess motsvarigheter i andra länder) INTE har patent på att få sälja Ekologiska produkter?
 Man vill ju ha bra argument i ev. kommande diskussioner ;)
 Jodå, man har kontroller med den "vanliga" EU-ersättningen också, men man betalar inte svindyrt för att få ett märke på sina varor....
                     Mvh
                  Charlotte
Grossister köper ingen "ekologist odlade" grönsaker utan Krav märke.
Är det inte IP-odlad vill dem inte ha det heller.

Richard

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 feb-07 kl 19:08 »
Vet du vad en KRAV certifiering kostar ? vad det kostar per produktenhet ?

Vet du varför det kommer käcka skrivbordnissar till gårdarna och yrar om Ekologiskt ensamrätt ?

vet du ?
Man kan få EU stöd för eko-odling

Richard

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 feb-07 kl 19:10 »
Och även för  certifieringskostnader

Ursus

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 15 feb-07 kl 20:44 »
... hm ... gnnn...

Nu har jag tjatat en 3 - 4 gånger om ordet "Ekologisk" inte finns något patent på.

Men tro gärna tjänstemän från kontoret som har intresse av att skrämma er till lydnad.

I rest my case.

Det handlar inte om att ha patent på ett ord. Men ska du sälja dina varor som ekologiska i Eutopa  så ska du vara certifierad. Eu-lagstiftningen gäller väl även här i Sverige?

Naturligtvis är inte lagstiftningen anpassad efter hur småskalig torgshandel, där producent och konsument möts öga mot öga, utan är väl mer tänkt att vara en garanti för att om jag köper ekologiska italienska oliver, så kan jag lita på att odlingen verkligen är ekologisk.

Det är ju lätt att slänga ut sig att en vara man tillverkar är ekologisk, det hela beror ju på vad man tycker att ordet ekologisk betyder, vilket nog kan variera från person till person. Personligen så definierar jag väl "ekologiskt producerat" som "producerat på ett långsiktigt hållbart sätt", vilket nog innebär att väldigt litet av den nuvarande ekologiska produktionen egentligen är det då den tex baseras på användande att fossila bränslen till traktorer.

Sommartorparn

« Svar #28 skrivet: 15 feb-07 kl 21:43 »
Här i Tyskland är det ganska vanligt att "bönder" eller andra grönsakshandlare kör omkring i bostadsområden och antingen ringer med en klocka eller knackar på i husen för att sälja direkt.

En av dem som kör sin runda där jag bor, påstår att hans grönsaker (inköpta, ej själv-odlade) är ekologiska och skriver även det på sin reklamlapp. Ekologiskt är nämligen inget skyddat ord. Själv betvivlar jag starkt att hans grönsaker verkligen är motsvarigheten till KRAV. Så länge han inte svänger sig med någon av de tyska KRAV-stämplarna är det dock inte förbjudet att låtsas sälja ekologiskt.

Men nu har jag hittat en gårdsaffär, som jag känner på mig är nästan ekologisk, fast de inte säger det uttryckligen, för de redogör exakt för vad grisarna får för mat och odlar den själva. Så nu struntar jag i certifieringen och köper en närapå ekologisk gris.  

Alba

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 20 feb-07 kl 12:58 »
Men, hur är det egentligen? Får man inte kalla sina varor ekologiska? För vem då? Jag förstår att man inte kan kalla dem Kravmärkta eller SMAKmärkta. Man kan kanske kalla dem alternativt odlade istället?! Sen får man väl ha en fotnot om att det odlats utan kemiska bekämpningsmedel osv.

Jag mailade till Jordbruksverket och frågade, eftersom jag har svårt att hitta rätt förodning att hänvisa till.

Så här frågade jag:
"Fråga: Mycket står att läsa om regelverket kring ekologisk produktion och vad följderna kan bli för den som bryter mot reglerna. Det framgår inte riktigt om t ex en odlare kan kalla sina produkter ekologiska utan att vara certifierad ekologisk odlare. Vilken lag/vilka regler bryter man mot i så fall? Inte kan väl  EU / SJV / KRAV ha "patent" på ordet ekologiskt?

Jag förstår att det är fel att bryta mot regler om man redan är
certifierad, men om man odlar ekologiskt i liten skala och inte är
certifierad? Jag förstår också att man inte kan använda sig av en kontrollmärkning om man inte är certifierad, men kan man skriva en egen skylt och marknadsföra sin "ekologiska basilika" utan att vara certifierad? Eller är detta mot reglerna? Kan / får man säga att man odlar ekologiskt utan att vara kontrollerad av godkänt kontrollorgan?
Kan ni peka ut vilken författning eller regelverk detta står i vore jag tacksam!"

Här är svaret jag fick:
"Hej Angelica!

EU rådets förordning (EEG) nr 2092/91 reglerar vad man får sälja under benämningen ekologiskt odlat. Man får enligt förordningen inte sälja något som kan få köparen att tro att produkten är ekologiskt odlad genom att t ex kalla det för giftfritt eller alternativt odlat.
I förordningen står det bl a hur man ska odla för att få kalla
produkten som man säljer som ekologiskt odlad. Bl a så måste man låta sig kontrolleras av ett godkänt kontrollorgan (i Sverige är SMAK AB och Aranea AB godkända kontrollorgan). Det spelar ingen roll om man är en liten eller en stor producent, reglerna gäller så snart som du säljer/marknadsför dina produkter som ekologiska.

Via bifogad länk till Jordbruksverkets hemsida kan du läsa mera om regler och kontroll :
http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/ekologiskproduktion/reglerochkontroll.4.14586571043c6e11ac80001105.html

Med vänliga hälsningar
AP"

Jag skickade mailet till Växtodlingsavdelningen på Jordbruksverket. Jag har läst lite i förordningen de hänvisar till. Det är ganska svårläst och tröttsamt skrivet, tycker jag. Det intressanta för denna diskussion börjar på sidan 4 och fortsätter sedan. Jag har inte orkat läsa alla 95 sidor ännu, men läs gärna och tala om vad ni får ut av det hela!

Mvh / Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Alba

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 20 feb-07 kl 13:05 »
Äsch, jag fattar inte varför delar av texten hamnar utanför. Inte kan jag gå in och redigera heller...
Är det den långa länken som ställer till det?
Får ni ut nåt av det eller ska jag göra om inlägget?

/ Alba... :-[
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Arne

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 20 feb-07 kl 13:16 »
Eftersom det är intressant det du skrivit så gör gärna om inlägget om det går.

Alba

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 20 feb-07 kl 18:37 »
Ok, jag provar:

Jo, jag mailade Jordbruksverket och frågade så här:

"Fråga: Mycket står att läsa om regelverket kring ekologisk produktion och vad följderna kan bli för den som bryter mot reglerna. Det framgår inte riktigt om t ex en odlare kan kalla sina produkter ekologiska utan att vara certifierad ekologisk odlare. Vilken lag/vilka regler bryter man mot i så fall? Inte kan väl  EU / SJV / KRAV ha "patent" på ordet ekologiskt?

Jag förstår att det är fel att bryta mot regler om man redan är certifierad, men om man odlar ekologiskt i liten skala och inte är certifierad? Jag förstår också att man inte kan använda sig av en kontrollmärkning om man inte är certifierad, men kan man skriva en egen skylt och marknadsföra sin "ekologiska basilika" utan att vara
certifierad? Eller är detta mot reglerna? Kan / får man säga att man odlar ekologiskt utan att vara kontrollerad av godkänt kontrollorgan?
Kan ni peka ut vilken författning eller regelverk detta står i vore jag tacksam!"

Och så här svarade de:

"Hej Angelica!

EU rådets förordning (EEG) nr 2092/91 reglerar vad man får sälja underbenämningen ekologiskt odlat. Man får enligt förordningen inte sälja något som kan få köparen att tro att produkten är ekologiskt odlad genom att t ex kalla det för giftfritt eller alternativt odlat.
I förordningen står det bl a hur man ska odla för att få kalla
produkten som man säljer som ekologiskt odlad. Bl a så måste man låta sig kontrolleras av ett godkänt kontrollorgan (i Sverige är SMAK AB och Aranea AB godkända kontrollorgan). Det spelar ingen roll om man är en
liten eller en stor producent, reglerna gäller så snart som du
säljer/marknadsför dina produkter som ekologiska.

Via bifogad länk till Jordbruksverkets hemsida kan du läsa mera om regler och kontroll :
Med vänliga hälsningar
AP"

Skiter i länken denna gång, men den de hänvisar till hittar ni här: www.sjv.se , växt, miljö & Vatten, ekologisk produktion, regler och kontroll. Väl där kan ni klicka i menyn på höger sida, där finns nåt som heter Förordningar: "Rådets förordning (EEG) Nr 2092/91".

Jag skickade mailet till Växtodlingsavdelningen på Jordbruksverket. Jag har läst lite i förordningen de hänvisar till. Det är ganska svårläst och tröttsamt skrivet, tycker jag. Det intressanta för denna diskussion börjar på sidan 4 och fortsätter sedan. Jag har inte orkat läsa alla 95 sidorna ännu, men läs gärna och tala om vad ni får ut av det hela!

Mvh / Alba

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #33 skrivet: 21 feb-07 kl 18:09 »
Undrar vad det är för straff om man bryter mot reglerna. ??? Man får kanske formulera sig i stil med att, dessa morötter är odlade giftfritt men, får inte kallas så enligt EU's förordningar och saluförs därför enbart som morötter.  Undrar vad som sägs om ägg från hönor som bara ätit ekoligiskt foder? Ägg från höns uppfödda på ekologiskt foder borde ju vara tillåtet eller kött från får uppfödda på ekologiskt foder det borde ju också funka? Ja under förutsättning att de får ekologiskt "märkt" foder.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sommartorparn

« Svar #34 skrivet: 21 feb-07 kl 20:04 »
Det som många tyska odlare (som vill ge intryck av att de är ekobönder - och kanske t o m nästan är det) skriver på sina förpackningar är "kontrollerad" odling. På något sätt ger det ett positivt intryck - men det betyder ingenting egentligen. Vad säger ni om det? Kan man inte kalla sina produkter kontrollerade, när man i alla fall nästan uppnår KRAV-krav?

Vitis

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 21 feb-07 kl 21:05 »
Det som många tyska odlare (som vill ge intryck av att de är ekobönder - och kanske t o m nästan är det) skriver på sina förpackningar är "kontrollerad" odling. På något sätt ger det ett positivt intryck - men det betyder ingenting egentligen. Vad säger ni om det? Kan man inte kalla sina produkter kontrollerade, när man i alla fall nästan uppnår KRAV-krav?

Ha ha ... det blir lite bizzart om man har en produkt som uppfyller allt i KRAV utom just kontrollen. Kanske har ordet en annan klang i vinproducerande länder där "kontroll-ordet" på etiketten betyder nåt helt annat ...

Jag tycker det är bra att det måste certifieras för att få kallas ekologiskt, annars skulle var och varannan producent hitta på sin egen definition av "ekologiskt" och ordet skulle inte betyda nånting till slut.

Däremot håller jag med alla som tycker att systemet idag slår väldigt fel, dels att det blir så orimligt dyrt och krångligt för små odlare och dels att man inte tar hänsyn till såna saker som transporter och förpackningar. (Hur "ekologisk" är egentligen KRAV-märkt sparris i en plastlåda som flugits hit från Peru ??)

Man kan tycka att det vore rimligare att de som vräker ut gifter så det luktar lösningsmedel över hela slätten (mina grannar t.ex.) skulle betala för en kontroll av det ... med istället skall man betala för att bevisa att man inte sprider gifter.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #36 skrivet: 21 feb-07 kl 21:52 »
Den som inte är certifierad av något kontrollorgan får i år 25% avdrag på de sk EU-bidragen på det som berör den ekologiska verksmaheten.
2008 är avdraget 50%
2009 är avdraget 75%

Men att EU och i förlängningen Jordbruksverket kan ta patent på ordet ekologiskt är rena larvet. Även om de säger det. Är odlingen ekologisk (och dessutom skulle vara det efter alla statligt fastställda kriterier) så kan ingen säga att den ionte är ekologisk. Året innan jag slutar kommer jag testa det hela. SLuta betala certifieringsavgift och annonser rejält om ekologisk försäljning. (en brasklapp; om jag har råd).

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser