Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderätare ..eller ??  (läst 2720 gånger)

Görangranholm

• Skåne
Fjäderätare ..eller ??
« skrivet: 22 mar-13 kl 15:23 »
Mina höns har återigen drabbats av något som gör huden illröd och hård >:(..fjädrarna ramlar av...i vissa pulpor har det trängt upp blod...
ser verkligen äckligt ut. Det sitter i gumpen och stjärtfjädrarna.

Det finns bra bilder här på forumet hur det ser ut. På SVA säger de att det bästa är att avliva,sanera och börja på ny kula.

Men det känns trist att avliva höns som började värpa för 2 mån sedan. ( 5st unga och mammorna 3 st )

Har försökt med tenutex tidigare...och det verkade hjälpa....men förmodligen fanns det någon parasit kvar ..och så började allt om igen.....denna parasit tycks sprida sig ganska sakta eftersom man trott att det blivit OK.

Problemet är ju att parasiten är under skinnet och att man bara kommer åt de ställen som är så angripna att fjädrarna ramlat av...

De måste ju frysa på det fjäderlösa stället.....har ställt element hos dem förståss....men de fryser nog iaf.

Har beställt en kartong från SVA för att skicka in en av de gamla.......om ingen på forumet vet säkert hur man skall få bort eländet.  ???..gift =OK ,jag kan avstå att äta äggen en tid.

Det känns aif som ett bättre alternativ än halshuggning :-\

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fjäderätare ..eller ??
« Svar #1 skrivet: 22 mar-13 kl 16:07 »
Sök i gamla trådar. Finns de som testar med Frontline eller lusmedel för minkar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Görangranholm

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 mar-13 kl 16:54 »
Tack för tipset. :)....har forskat i äldre trådar..men inte hittat något som verkligen hjälper.

Så om någon haft detta och vet något så mottages fler tips tacksamt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 22 mar-13 kl 22:38 »
Fjäderätare är ju en lus som lever utanpå huden. På din beskrivning låter det mer som om hönorna pickar och äter fjädrar på vrandra. Det brukar ge irriterad hud och blödande fjäderpennor (som är röda och därmed inbjuder till ytterligare hackning). Testa att spraya med tjärspray(smakar illa) och ge hönorna extra biotin (finns på granngården i flytande form att blanda i vatten) samt mineraler med salt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Görangranholm

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 mar-13 kl 18:03 »
Aha ! jag visste inte att fjäderätare lever utanpå huden. Då är det något annat jag har...tack för info.

Men de plockar inte på varandra..de är jättesnälla och har inga ovanor alls...hela vintern har de fått vitkål,morötter och kålrötter att hacka på.

Huden är illröd och hård....detta är ett mysterium.

Jag får offra en av de äldre och sända till SVA för att få svar.....sen kan jag berätta på forumet vad de sa... jag har sett foto av att andra haft samma symtom....

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 23 mar-13 kl 18:12 »
Kan höns få skabb? Det låter nästan som det skulle kunna vara just skabb.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Görangranholm

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 mar-13 kl 16:27 »
Det kan vara ett tips också....har inte tänkt på det.

Fick in det för flera år sedan efter att köpt några djur utifrån.....sen dess har jag kämpat med tenutex mm. Men allt har tydligen bara hjälpt för stunden.....när alla blivit bra och befjädrade kom det tillbaka något år senare.

Hönshuset regöres regelbundet och pinnar gnuggas med klorinlösning.....så det beror inte på dålig hygien.

Görangranholm

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 apr-13 kl 09:47 »
Azoo-Lina var tydligen sanningen närmast och jag hade helt fel.....lämnade en höna till obduktion och man hittade inga tecken på löss alls...däremot trodde vetrinären att hönsen noppat av fjädrar från varandra eftersom det var som piggar kvar.....

Så nu har jag skaffat den spray Azoo-Lina tipsade om .

Hoppas det inte tar så lång tid innan de återbefjädras...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 18 apr-13 kl 11:35 »
Va bra tt du verkar var orsaken till problemet på spåren :D Alltid lättare att åtgärda när man vet vad som felar. Extra protein och extra roliga/goda och saker att pilla med och hacka på kan vara till stor hjälp för att avleda intresset.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser