Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kronärtskocka-grön skånsk  (läst 4235 gånger)

Mojutten

• Skåne
Kronärtskocka-grön skånsk
« skrivet: 21 mar-13 kl 13:08 »
Hej!

Är det någon som vet var man kan få tag i Grön skånsk? Eller ännu bättre är det någon som har några plantor att sälja?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kronärtskocka-grön skånsk
« Svar #1 skrivet: 21 mar-13 kl 14:31 »
Vet inte men, undrar också? Visste inte ens att det fanns en skånsk kronärtskocka.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sprangskiss

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 mar-13 kl 16:38 »
Har också letat efter Grön Skånsk ett tag. Vet att de hade dem på försöksodling på alnarp för ett antal år sedan, men det senaste jag hörde var att de strök med i de kalla vintrarna för några år sedan

Fröt

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-13 kl 17:20 »
Här köpte jag: http://www.impecta.se/sv/artiklar/kronartskocka.html
Skånsk vet jag dock inte.
Amanda

krego

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 mar-13 kl 19:53 »
Så vitt jag vet så förökas Skånsk grön endast vegitativt.

Här är två plantskolor som brukar ha Skånsk grön i sitt sortiment, men det beror ju på tillväxten och vintern.

http://www.abergsgarden.nu/
http://mandelmann.se/

Micke.R

• Småland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-13 kl 22:58 »
Så vitt jag vet så förökas Skånsk grön endast vegitativt.

Vad betyder detta? Att dom inte går att fröså?

sprangskiss

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 mar-13 kl 23:51 »
Japp, förökas genom att man bryskt delar plantan. Man KAN nog fröså, men chansen är stor att man får något närmare kardon än kronärtskocka. Herrgårds verkar dock gå att föröka med frö... har jag hört.

Generellt betyder "föröka vegetativt" bara allt som inte har med frö-förökning att göra. sticklingar, micro-förökning, rotskott etc..

Micke.R

• Småland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-13 kl 23:54 »
Japp, förökas genom att man bryskt delar plantan. Man KAN nog fröså, men chansen är stor att man får något närmare kardon än kronärtskocka. Herrgårds verkar dock gå att föröka med frö... har jag hört.

Generellt betyder "föröka vegetativt" bara allt som inte har med frö-förökning att göra. sticklingar, micro-förökning, rotskott etc..

Tack för förklaringen!

Mojutten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 apr-13 kl 11:04 »
Tack för tipsen Krego. Det skulle vara roligt med en sort som faktiskt kan klara vintern och som man dessutom kan föröka utan att gå via frön.

krego

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 apr-13 kl 20:47 »
Har prövat ett antal olika sorter av kronärtskockor och de flesta går att övervintra om man vill. Kupa upp med jord, och sedan 20-50 cm löv som skydd mot frost.

Vill man testa lite udda sorter så kolla här :http://fuglebjerggaard.dk/netbutik/index.php?cPath=43_56

eklo

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 07 apr-13 kl 22:51 »
Jag har odlat kronärtskockor i några år nu, med bra resultat - men övervintring har jag dessvärre inte lyckats med, trots försök.

Däremot har en granne - en knapp km bort - lyckats övervintra både Green Globe och Imperial star (de två sorter man enklast får tag på frön av i Svenska nätbutiker som Runåbergs och Impecta).

Snabbanalysen ger att grannen har sandigare luckrare jord, och soligare läge än jag.

Men jag ger inte upp.

Däremot kan man av detta dra slutsatsen att det där som står i så många odlingsböcker - att det bara skulle gå att övervintra Grön Skåne eller Herrgård, det måste vara en myt. Det är ju en tistel, och tistlar är ju fleråriga. Givetvis finns mer eller mindre härdiga för vårt klimat, men mest av allt handlar det säkert om dränering och luckerhet - som med de flesta växter.

Mojutten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 apr-13 kl 09:32 »
Jag och kronärtskockorna har hittills inte varit överens. Nu har jag flyttat och hoppas på att lyckas bättre här. Jag har drivit upp ett par plantor från frön, Weibulls 'violett', mer än så angavs inte på påsen men jag ska helt klart försöka få tag i fler sorter.
Sen kanske det är en tanke att "jordförbättra" så att de trivs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser